قرص سیمواستاتین موثر در کاهش چربی خون

به گزارش وبلاگ ماریانا، قرص سیمواستاتین (Simvastatin) از داروهای کاهنده چربی خون است که علاوه بر این به میزان کمتری تری گلیسیرید خون را نیز کاهش می دهد. ضعف و درد عضلانی از عوارض مصرف قرص سیمواستاتین می باشد.

قرص سیمواستاتین موثر در کاهش چربی خون

بالا بودن چربی خون مخصوصا در میان سالمندان موجب ایجاد اختلال در سلامتی شده و ممکن است مسائلی مثل سکته مغزی و قلبی را به همراه داشته باشد. اگرچه این عارضه معمولا با داشتن یک رژیم غذایی کم چربی و داشتن ورزش قابل حل می باشد اما گاهی بیمار به رژیم غذایی پاسخ نداده و به درمان های دارویی در این زمینه نیازمند می گردد. قرص سیمواستاتین از داروهای کاهنده چربی خون است که قصد داریم در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص سیمواستاتین چیست؟

قرص سیمواستاتین (Simvastatin) از داروهای کاهنده چربی خون است که اگرچه تاثیر اصلی سیمواستاتین در کاهش کلسترول خون است ولی به میزان کمتری تری گلیسیرید خون را نیز کاهش می دهد. کاهش تری گلیسیرید به نوبه خود باعث کاهش بیماری قلبی می گردد.

علاوه بر درمان دارویی برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند در کاهش چربی خون تاثیر داشته باشند. در لینک زیر با این مواد غذایی مفید آشنا می شوید.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول بد خون یا LDL

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

نام های تجاری Zocor - FloLipid
موارد مصرف

کاهش چربی خون

عوارض ناراحتی های گوارشی، افزایش آنزیم های کبدی، ضعف و درد عضلانی، سردرد، ضایعات پوستی، اسهال، تهوع، دل درد، افزایش حساسیت، افزایش میزان هموگلوبین و قند خون، فراموشی و گیجی، کاهش توانایی جنسی و بی خوابی
تداخل دارویی آمیودارون، آملودیپین، رانولازین، وراپامیل، دیلتیازم، جم فیبروزیل، دانازول، وارفارین، دیگوکسین، کلستیرامین، اریترومایسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، کلاریترومایسین، سیکلوسپورین، نفازودون، کلشی سین، نلفیناویر، ریتوناویر، تلاپرویر، تلیترومایسین و الکل

مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می گردد.به طور معمول درمان با 10 تا 20 میلی گرم در روز شروع می گردد اما در افرادی که در معرض بیماری قلبی قرار دارند، دوز درمان 40 میلی گرم است.

توجه: طی درمان با این دارو داشتن یک رژیم غذایی کم کلسترول و ورزش روزانه به منظور پیشگیری از افزایش وزن توصیه می گردد.

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانید

  1. در صورت بارداری و یا اقدام به آن به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این دارو ممکن است برای جنین خطراتی به دنبال داشته باشد.
  2. می توان این دارو را همراه با غذا و یا بدون آن مصرف کرد.
  3. توصیه می گردد دارو را شب هنگام مصرف کنید.
  4. از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید.
  5. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف گردد، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد.
  6. این دارو در زمان شیردهی نباید مصرف گردد.
  7. چنانچه در اثر مصرف سیمواستاتین، دچار درد عضلانی، ضعف و یا حساسیت عضلات شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  8. در صورتیکه سابقه تشنج و مسائل کبدی و همچنین پیوند اعضا داشته اید پزشک را در جریان قرار دهید.
  9. طی درمان با این دارو از مصرف غذاهای دارای فیبر زیاد خودداری کنید.
  10. سعی کنید غذاهای کم چربی و کم کلسترول مصرف کنید.
  11. سیگار را ترک کنید.
  12. اگر دارای فشار خون پایین، مسائل کلیوی، دیابت، کم کاری تیروئید، مسائل عضلانی، مسائل متابولیسمی، مسائل هورمونی و مسائل الکترولیتی هستید قبل از مصرف داروی سیمواستاتین پزشک را مطلع سازید.
  13. طی دوره درمان مصرف آب گریپ فروت توصیه نمی گردد.
  14. برای دریافت بهترین نتیجه، این دارو را به طور منظم مصرف کنید.
  15. در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی شدید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری

  • این دارو را نباید در بیماران با بیماری فعال کبدی یا افرادی که غلظت آمینوترانسفراز سرمی در آن ها به طور مداوم و با علت نامشخص بالاست، به کار برد.
  • در نارسایی شدید کلیه باید سیمواستاتین را بااحتیاط تجویز کرد.
  • اهمیت سلامت قلبی و عروقی را با کنترل لیپیدهای سرم برای بیمار شرح دهید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله وبلاگ ماریانا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت وبلاگ ماریانا

منبع: setare.com

به "قرص سیمواستاتین موثر در کاهش چربی خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص سیمواستاتین موثر در کاهش چربی خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید