ماهواره ظفر با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می گردد

به گزارش وبلاگ ماریانا، همه ساله در آستانه بهمن ماه، شاهد دستاورد محققان فضایی کشور هستیم و سال جاری نیز با تکمیل مراحل ساخت ماهواره ظفر این امید می رود که در آستانه روز ملی فناوری فضایی، اخبار خوشی از این موفقیت را ببینیم.

ماهواره ظفر با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می گردد

ماهواره ظفر که امروز از سوی دانشگاه علم و صنعت به سازمان فضایی ایران تحویل داده شده قرار است به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل و با ماهواره بر ایرانی سیمرغ به فضا پرتاب گردد.

مراسم تحویل این ماهواره تحقیقاتی صبح امروز یکشنبه با حضور رئیس سازمان فضایی ایران، رئیس دانشگاه علم و صنعت و رئیس مرکز تحقیقات فضایی این دانشگاه و در غیاب محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات برگزار گردید.

این ماهواره به سفارش سازمان فضایی از سوی محققان و دانشمندان فضایی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است.

ظفر چه ماموریت هایی دارد

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم تحویل گیری ماهواره ظفر، با بیان اینکه این ماهواره در دو نسخه و با ماموریت تصویربرداری ساخته شده است، گفت: راهنمایی، کنترل و دریافت و ارسال داده به 3 ایستگاه زمینی از جمله ماموریت هایی است که برای این ماهواره پیش بینی شده است.

وی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه گیری تشعشات فضایی را از جمله ویژگی های کاربردی ماهواره ظفر مطرح نمود و گفت: این ماهواره در هر 94 دقیقه به دور کره زمین چرخش دارد. یعنی روزانه حدود 15 بار به دور کره زمین خواهد چرخید و اطلاعات مدنظر را به زمین مخابره می نماید.

ظفر با سیمرغ به فضا می رود

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه قرار است این ماهواره به پایگاه فضایی برای قرارگیری در مدار زمین منتقل گردد، گفت: پیش بینی شده است که ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب گردد و در مدار 500 کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاههای کنترل و راهنمایی ماهواره نیز آماده هستند، اضافه کرد: پس از قرارگیری ماهواره در مدار، عملیات کنترل، راهنمایی، دریافت و ارسال داده اطلاعات به وسیله این ایستگاهها انجام می گردد تا بتوانیم با توسعه زیرساختهای فضایی کشور، جوابگوی نیازهای جامعه باشیم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید نمود: سه ایستگاه فضایی ماهدشت، چرمشهر و قشم به عنوان ایستگاه های زمینی ماهواره ظفر در نظر گرفته شده و این 3 ایستگاه کار دریافت و ارسال ماهواره را برعهده دارند.

براری با بیان اینکه برای طراحی ماهواره ظفر بیش از 340 هزار نفر ساعت نقش داشته اند و زمان طراحی و ساخت آن سه سال بوده است، گفت: طی 4 ماه گذشته با همکاری دانشگاه علم و صنعت و سازمان فضایی ایران کلیه تست های عملکردی و محیطی این ماهواره با پیروزیت اجرا نموده است.

زمان پرتاب ظفر تعیین نیست

رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص زمان پرتاب ماهواره ظفر گفت: پس از تحویل و انتقال این ماهواره به پایگاه فضایی، هماهنگی هایی لازم برای پرتاب با مراجع قانونی و ذی ربط انجام می گردد تا پرتاب آن صورت گیرد. اما هنوز زمان دقیق آن تعیین نیست.

براری با تاکید بر اینکه ایران جزو 9 کشور اول جهان است که توانسته است به باشگاه کشورهای صاحب چرخه فضایی بپیوندد، گفت: چرا که تمام 6 رکن حوزه فضایی از طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت پایگاه فضایی، ساخت ماهواره برها و ایستگاه کنترل، ایستگاه راهنمایی و پردازش داده های ماهواره ای توسط محققان داخلی، بومی سازی شده است.

براری تاکید نمود: ماهواره سنجشی ظفر با قدرت تفکیک تصاویر 22.5 متر از امروز فرآیند آمادگی برای در مدار قرارگرفتن را شروع می نماید و امیدواریم با تجربه ای پیروز حاصل از پژوهش های فراوری ماهواره، تا سال 1404 پیروز به ساخت ماهواره سنجشی با قدرت تفکیک تصاویر یک متر برسیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ماهواره ظفر با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره ظفر با سیمرغ ایرانی به فضا پرتاب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید