آیا کودک من به مکمل غذایی احتیاج دارد؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، برای اینکه بچه ها از رشد و سلامت مطلوب برخوردار شوند، باید به میزان کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت نمایند. امروزه شرکت های بسیاری آغاز به فراوری مکمل های غذایی بچه ها نموده اند و با توجه به حساسیت والدین نسبت به سلامت بچه ها شان تبلیغات گسترده ای پیرامون فواید آن ها انجام می دهند. اگر این تبلیغات را باور نموده باشید، احتمالاً فکر می کنید که همه بچه ها به مکمل احتیاج دارند. اما آیا این تصور درست است؟ کارشناسان معتقدند که لزوماً این طور نیست.

آیا کودک من به مکمل غذایی احتیاج دارد؟

درست است که دریافت مواد مغذی مختلف برای رشد بچه ها و حفظ سلامتی آن ها لازم است، اما در حالت ایدئال بچه ها باید بتوانند به جای مکمل ها تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج خود را از یک رژیم غذایی متعادل و سالم دریافت نمایند که شامل لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای حاوی پروتئین (مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ) و غلات کامل (جو دو سر و برنج قهوه ای) می گردد.

در این مقاله از مجله اینترنتی وبلاگ ماریانا مگ درباره تمام نکاتی که باید پیرامون مواد مغذی مورد احتیاج بچه ها و لزوم مصرف مکمل هایی غذایی بدانید، اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

کدام بچه ها به مکمل های غذایی احتیاج دارند؟

در دنیای پرمشغله امروزی که بسیاری از والدین با کمبود وقت روبرو هستند، خوردن غذاهای خانگی همواره امکان پذیر نیست. به همین علت است که پزشکان اطفال ممکن است در موارد زیر مصرف روزانه یک عدد مکمل حاوی ویتامین و مواد معدنی را توصیه نمایند:

  • بچه های که به طور منظم از غذاهای سالم و تازه استفاده نمی نمایند.
  • بچه ها بهانه گیری که به مقدار کافی غذا نمی خورند.
  • بچه ها مبتلا به بیماری های مزمن مانند آسم یا مسائل گوارشی، به خصوص اگر دارو مصرف می نمایند. (اگر کودک شما دارو دریافت می نماید، حتماً قبل از مصرف مکمل غذایی بچه ها با پزشک صحبت کنید.)
  • بچه های که بیش از حد فست فود و غذاهای فرآوری شده مصرف می نمایند.
  • بچه های که از رژیم گیاه خواری یا وگان، رژیم غذایی بدون لبنیات یا سایر رژیم های غذایی بسیار محدود پیروی می نمایند.
  • بچه های که اندازه زیادی نوشابه گازدار می نوشند که می تواند باعث افزایش دفع ویتامین ها و مواد معدنی از بدن آن ها گردد.

بچه ها گیاه خوار و بچه های که رژیم غذایی وگان دارند، احتمالاً باید مکمل آهن و ویتامین B12 دریافت نمایند. در رژیم غذایی وگان، تمام غذاهای حیوانی شامل گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، تخم مرغ و لبنیات از برنامه غذایی روزانه حذف می گردد. اگر رژیم غذایی فاقد لبنیات باشد، ممکن است کودک به مکمل کلسیم احتیاج داشته باشد.

6 ویتامین و ماده معدنی ضروری برای بچه ها

دریافت کافی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی برای بچه ها در حال رشد حیاتی است، از جمله:

1. ویتامین A

این ویتامین محلول در چربی به رشد و نمو طبیعی بدن، ترمیم بافت ها و استخوان ها و حفظ سلامت پوست و چشم ها یاری می نماید و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. منابع خوب ویتامین A عبارتند از شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزیجات زرد یا نارنجی رنگ مانند هویج، سیب زمینی و کدو حلوایی.

2. ویتامین D

ویتامین D در شکل گیری استخوان ها و دندان ها و حفظ سلامت آن ها نقش دارد و به جذب کلسیم در بدن یاری می نماید. این ماده مغذی در برخی از غذاها مثل ماهی های چرب (ماهی سالمون)، زرده تخم مرغ و لبنیات غنی شده با ویتامین D وجود دارد. اما برترین منبع آن نور خورشید است. زمانی که کودک در مقابل نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D در پوست او ساخته می گردد.

بچه های که روزانه حدوداً کمتر از 950 میلی لیتر شیر غنی شده با ویتامین D مصرف می نمایند، ممکن است برای برآورده کردن احتیاجهای خود به مکمل غذایی بچه ها احتیاج داشته باشند. مصرف بیش از 950 میلی لیتر شیر مفید نیست و حتی می تواند باعث کاهش آهن در بدن گردد.

3. ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B شامل ویتامین های B2، B3، B6 و B12 به متابولیسم و فراوری انرژی و بعلاوه حفظ سلامت سیستم گردش خون و سیستم عصبی بدن یاری می نمایند. غذاهایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، آجیل، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا و سویا سرشار از ویتامین های گروه B هستند.

4. ویتامین C

بدن برای داشتن عضلات، بافت همبند و پوست سالم به ویتامین C احتیاج دارد. این ماده مغذی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است در غذاهای گیاهی مانند مرکبات، توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز رنگ مانند کلم بروکلی به وفور یافت می گردد.

5. کلسیم

آنالیز ها نشان می دهد که بیشتر بچه ها از رژیم غذایی خود به مقدار کافی کلسیم دریافت نمی نمایند. این ماده معدنی مهم در دوران رشد کودک به ساخت استخوان های قوی یاری می نماید. کمبود کلسیم در دوران کودکی باعث تأخیر رشد و در مراحل بعدی زندگی باعث پوکی استخوان می گردد.

به منظور تأمین کلسیم مورد احتیاج بدن، کودک باید از غذاهای حاوی این ماده مغذی شامل شیر، پنیر، ماست و آب پرتقال غنی شده با کلسیم به مقدار کافی استفاده کند. اندازه کمی کلسیم در غذاهای گیاهی مانند کلم بروکلی و اسفناج یافت می گردد.

6. آهن

آهن به عضله سازی یاری می نماید و دریافت آن برای ساخت گلبول های قرمز که از مهم ترین سلول های خون هستند و اکسیژن را در بدن حمل می نمایند، لازم است. نوجوانان، به خصوص دخترانی که به تازگی پریود شدن آن ها آغاز شده است، در معرض کمبود آهن قرار دارند. کمبود آهن با علائمی مانند عصبی بودن، کمبود انرژی و افزایش احتمال ابتلا به عفونت ها تعیین می گردد. گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، اسفناج و آلو از برترین منابع آهن به شمار می فرایند. مقدار جذب آهن غذاهای حیوانی در مقایسه با غذاهای گیاهی بیشتر است.

برای تأمین مواد مغذی مورد احتیاج کودک به سراغ غذاهای تازه بروید

بچه ها سالم می توانند از آنچه که در سبد غذایی خانواده وجود دارد، احتیاجهای تغذیه ای خود را برآورده نمایند. اگر بتوانید تا حد امکان طیف گسترده و متنوعی از غذاهای تازه را در اختیار کودک قرار دهید، او از یک برنامه غذایی سالم برخوردار خواهد شد. شما می توانید بیشترین مقدار ویتامین ها و مواد معدنی را در غذاهای پرکربوهیدرات و پرپروتئین پیدا کنید. مقدار ویتامین ها در میوه ها و سبزیجات تازه از سایر غذاها بیشتر است.

برای بهبود کیفیت تغذیه فرزندتان به طور منظم انواع میوه ها و سبزیجات را در اختیار او قرار دهید. در رژیم غذایی بچه ها باید مقدار مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین شده و غذاهای بسیار فرآوری شده کاهش یابد و به جای آبمیوه از میوه های تازه استفاده گردد.

برای اینکه کودک ویتامین بیشتری دریافت کند، صرفاً حجم غذا را افزایش ندهید و به متنوع بودن رژیم غذایی او هم توجه کنید. شیوع اضافه وزن در بچه ها امروزی در مقایسه با بچه ها دو دهه گذشته دو برابر شده است. بنابراین، حجم غذایی که در اختیار کودک قرار می گیرد باید متناسب سن او باشد که تقریباً معادل یک چهارم تا یک سوم وعده های غذایی بزرگسالان است.

در طول روز، انواع غذاها را در قالب چند وعده غذایی کوچک و میان وعده به کودک بدهید. اگر فرزندتان غذای خاصی به عنوان مثال سبزیجات را نمی خورد، نگران نشوید. بهتر است یک یا دو روز بعد آن غذا را به شکل دیگری تهیه نموده و به او بدهید. با این حال، اگر احساس می کنید که احتیاجهای تغذیه ای فرزندتان به وسیله رژیم غذایی تأمین نمی گردد، درباره مصرف مکمل غذایی بچه ها با پزشک مشورت کنید.

5 نکته مهم درباره مصرف مکمل های غذایی بچه ها

اگر به فرزندتان مکمل می دهید، این نکات را رعایت کنید:

  • مکمل ها را دور از دسترس بچه ها قرار دهید تا مانند آبنبات با آن ها رفتار ننمایند. سالانه هزاران کودک به علت مصرف ناخواسته مکمل ها یا داروها به اورژانس منتقل می شوند.
  • سعی کنید با فرزندتان بر سر غذا خوردن دعوا نکنید یا از غذاهای ناسالم مانند دسر برای تشویق او برای غذا خوردن استفاده نکنید. در عوض، پس از غذا به کودکتان یک مکمل جویدنی حاوی ویتامین بدهید. ویتامین های محلول در چربی فقط در صورت مصرف همزمان با غذا به خوبی جذب می شوند.
  • اگر کودک شما داروی خاصی مصرف می نماید، حتماً از پزشک در خصوص تداخل آن دارو با مکمل های غذایی حاوی ویتامین یا مواد معدنی سؤال کنید.
  • مکمل غذایی بچه ها به شکل قرص، شربت، قطره و فرم های جویدنی فراوری می گردد. اگر فرزندتان مکمل هایی که به شکل قرص یا مایع هستند را مصرف نمی نماید، مکمل های جویدنی را امتحان کنید.
  • برای دادن مکمل های غذایی به کودک تا 4 سالگی صبر کنید، مگر اینکه متخصص اطفال خلاف آن را پیشنهاد کند.

اگر می خواهید به کودک مکمل بدهید، حتماً از محصولات مخصوص بچه ها بهره ببرید. دریافت مکمل با دوزهای بالا برای بچه ها توصیه نمی گردد. اگر بچه ها بیش از احتیاج بدن آهن و ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A، D، E و K) دریافت نمایند، ممکن است دچار مسمومیت شوند که به علائمی مانند حالت تهوع، سردرد یا اسهال منجر می گردد.

کلام پایانی

تغذیه سالم در یادگیری و رشد کودک نقش بسزایی دارد. به جای آنکه از مکمل های غذایی برای تأمین احتیاجهای فرزندتان بهره ببرید، متعهد شوید که طیف وسیعی از غذاهای سالم را در اختیار او قرار دهید. بچه ها سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند معمولاً به مکمل های غذایی احتیاج ندارند.

اگر کودک شما رژیم غذایی سالمی ندارد و در خوردن فست فود، غذاهای فرآوری شده و نوشابه های گازدار زیاده روی می نماید، بهانه گیر است و از مصرف بسیاری از غذاها خودداری می نماید، گیاه خوار است یا به بیماری خاصی مانند آسم مبتلا است، درباره لزوم مصرف مکمل غذایی بچه ها با متخصص اطفال مشورت کنید. اگر مکمل های غذایی به درستی مصرف شوند هیچ ضرری ندارند، اما اجازه ندهید جای یک رژیم غذایی سالم را بگیرند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ ماریانا مگ را بخوانید.

منابع: webmd, eatright

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا کودک من به مکمل غذایی احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کودک من به مکمل غذایی احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید