جنگل ابر شاهرود

به گزارش وبلاگ ماریانا، جنگل ابر از قدیمی ترین و زیباترین جنگلهای ایران است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از منحصر به فردترین زیست بوم های ایران محسوب می گردد. این جنگل در حدود 50 کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود در استان سمنان و در جهت جاده شاهرود به آزادشهر و در استان گلستان در کنار روستای ابر واقع شده است. به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت ها نزدیکند که به نظر می رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می گردد.

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد:

* اول این که قسمتی از جنگل های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم نظیری دارد.

* دوم اکوتن این ناحیه دارای اهمیت است؛ یعنی مرز میان بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است. به طوریکه می توان در جنگل های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ دید که این امر در گونه های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

* سوم جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است دارای اهمیت است؛ به طوری که شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می گردد.

افزون بر زیبایی طبیعی و اقیانوس ابرهای در دسترس، مشخصات کم نظیری مانند وجود گونه های متفاوت گیاهان چوبی به همراه گونه های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و مانند آن ها این قابلیت را پدید آورده که این اراضی همچون موزه ای زنده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. بخشی از گردشگران خارجی این منطقه، گیاه شناسانی هستند که برای دیدن گونه های نادر گیاهی موجود در جنگل های هیرکانی به ایران می آیند و دسته دوم، گردشگران عمومی هستند که اغلب از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه می آیند.

جنگل زیبا و خوش آب و هوای ابر با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور است. این جنگل مانند تاجی بر بلندی رشته کوه ها در امتداد قله 4 هزار متری شاهوار و بعد از عبور از باغ های بسطام خودنمایی می کند. این جنگل در استان سمنان و در نزدیکی در مجاورت روستاهای ابر، شیرین آباد و خاک پیرزن واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه های این جنگل است. جنگل ابر درمحلی واقع است که از ضخامت کوه های البرز کاسته می گردد و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه لای دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه های شب با سرد شدن هوا چنان می کند که جنگل به روی ابرها سوار شده است. مجاورت دو ناحیه کم فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) باعث شده هر وقت زمین انرژی می گیرد ابرها جابه جا شوند و به نظر برسد که ابرها از آسمان به زمین می آیند. این اتفاق منطقه ابر را دگرگون نموده و آب و هوایی متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است. قدمت این جنگل مربوط به جنگل های هیرکانی است که جزو به بقایای دوران سوم زمین شناسی است.

وجود 85 نوع گونه گیاهان چوبی به همراه گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل نموده است. آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که بعضی از این درخت ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده اند و منظره زیبایی پدید آورده اند. جنگل ابر یکی از بانک های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقه مندان را از گوشه کنار دنیا به سوی خود دعوت می کند. در قسمت های جنوبی جنگل، یعنی قسمتی که به روستاها نزدیک تر است پوشش گیاهی تنک دیده می گردد. در عمق جنگلٰ تپه های پرشیبی وجود دارد که سراسر پوشیده از درختان بلند است. مشهورترین درخت منطقه اورس است. درختی با ریشه های بلند که روی زمین می خزد. مناطق ابتدایی جنگل ابر ییلاق چوپانان گلستانی است، اما در عمق جنگل اثری از انسان دیده نمی گردد. درسال های گذشته طرحی برای احداث جاده ای از روستای ابر به شیرین آباد موسوم به جاده ابر از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی نیز برای ساخت این جاده انجام شده است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، وبلاگ ماریانا و مطبوعات مختلف و همچنین نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی روبرو شده است. کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می رساند و می تواند این جنگل را که بدون شک یکی از منحصر به فردترین و زیباترین زیست بوم های ایران محسوب می گردد با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همواره محو کند. همچنین مستقل از مسئله جاده ابر، طرحی برای ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به طور جدی درحال پیگیری است.

+منبعمنبع: لست سکند

به "جنگل ابر شاهرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ابر شاهرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید