قزوین: شاهزاده حسین

به گزارش وبلاگ ماریانا، گفته شده که حسین فرزند امام رضا(ع) در سفر به مرو حین عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. در دوره ی حکومت صفویان برای این امامزاده که بعدها به شاهزاده حسین معروف شد، ساختمانهای متعددی بنا شد و زیارتگاه مردم قزوین شد. مجموعه بناهای شاهزاده حسین عبارتند از: دروازه ورودی، ساختمان گنبددار، رواق، میانسرا، ایوان، بقعه و اتاقهایی در اطراف صحن مرکزی یا میانسرا. ورودی مجموعه ی شاهزاده حسین، از سمت شمال، شبیه

قزوین: شاهزاده حسین

قزوین: شاهزاده حسین

مجموعه بنای معروف به شاهزاده حسین، از جمله بناهای مهم قزوین است.

گفته شده که حسین فرزند امام رضا(ع) در سفر به مرو حین عبور از قزوین، در این شهر درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد. در دوره ی حکومت صفویان برای این امامزاده که بعدها به شاهزاده حسین معروف شد، ساختمانهای متعددی بنا گشت و زیارتگاه مردم قزوین شد. مجموعه بناهای شاهزاده حسین عبارتند از: دروازه ورودی، ساختمان گنبددار، رواق، میانسرا، ایوان، بقعه و اتاقهایی در اطراف صحن مرکزی یا میانسرا. ورودی مجموعه ی شاهزاده حسین، از سمت شمال، شبیه دروازه های ورودی شهرهای عهد صفوی و قاجاریه است. این ورودی طاقنما و شش مناره است که هر یک باکاشیکاری بسیار زیبا تزیین شده است (تصویر 9-5).

بعقه شاهزاده حسین با دو ورودی از سمت شمال و جنوب در میان صحن بزرگی قرار گرفته است. در اطراف صحن ایوانهایی وجود دارد که باکاشیکاری در طرحهای مختلف تزیین شده است. ورودی بقعه ی شاهزاده حسین دارای مقرنس کاری و تزیینات مختلف است، که در دوره ی قاجاریه با افزودن تالاری به آن شکل تازه ای یافته است. در بخش غربی و شرقی بقعه، دو رواق ساخته شده که به نامهای بالاسر و پایین پا معروف و دارای گچبری و کاشیکاری است.

ازاره ی داخل بقعه شاهزاده حسین، باکاشی خشتی هفت رنگ، بدنه ی آن با آیینه کاری و زیر گنبد باکتیبه هایی به خط ثلث در زمینه ی لاجوردی تزیین شده است.

قدیمترین و زیباترین اثر مجموعه شاهزاده حسین، در چوبی منبت کاری شده ی آن است که در سال 967 هجری به مجموعه اضافه شده است. طبق کتیبه ای از کاشی معرق، این مجموعه در سال 1040 هجری به دستور زینب بیگم، دختر شاه طهماسب صفوی، بازسازی و صندوق چوبی نفیسی بر مزار آن نصب شده است. در سالهای اخیر نیز مجموعه ی شاهزاده حسین تعمیر اساسی شده و بناهایی را که به آن افزوده اند که از جمله ی آنها بنای یادبودی است که به یاد شهید رجایی، رئیس جمهور اسبق، ساخته اند. در اتاقهای اطراف امامزاده نیز شهدای قزوین، در جنگ تحمیلی، به خاک سپرده شده اند.

منبع: کتاب تاریخ هنر معماری ایران در دوره ی اسلامی

منبع: راسخون

به "قزوین: شاهزاده حسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قزوین: شاهزاده حسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید