قلعه روملی حصار استانبول، یادگاری از شکوه امپراتوری عثمانی

به گزارش وبلاگ ماریانا، آشنایی با قلعه روملی حصار | Rumelihisarı Castle

استانبول شهری شگفت انگیز در بین دو قاره آسیا و اروپاست که در طول تاریخ مقر اصلی حکومت امپراتوری روم شرقی و امپراتوری شکوهمند عثمانی بوده است. این تاریخ پر فراز و نشیب را امروزه می توان در بناها و جاذبه های تاریخی شگفت انگیز این شهر به خوبی مشاهده کرد. یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استانبول قلعه روملی حصار یا روملی حصاری است که به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شده است. در این مطلب می خواهیم سری به استانبول بزنیم و در خصوص تاریخچه و جزییات این مجموعه استحکامات تاریخی با شما بیشتر صحبت کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

قلعه روملی حصار استانبول، یادگاری از شکوه امپراتوری عثمانی

استانبول، شهری افسانه ای در گذر تاریخ

شهر استانبول امروزی که در گذشته قسطنطنیه یا شهر کنستانتین نامیده می شد به دلیل موقعیت استراتژیک فوق العاده و دسترسی به دریای سیاه و تنگه بسفر همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این موقعیت استراتژیک باعث رونق مالی، تجاری، بازرگانی، حمل و نقل دریایی و قدرت سیاسی این منطقه شده بود. برای قرن ها، امپراتوران متعددی از غرب تا شرق رویایی تصرف و به چنگ آوردن این شهر را داشته اند و هرازگاهی هم این شهر شاهد تاخت و تازها و یورش های زیادی بوده است. با این حال، زمانی که سلطان محمد فاتح بر تخت سلطنت نشست بسیار کم سن و سال بود و کسی گمان نمی کرد روزگاری همین فرد بتواند شهر باعظمت و افسانه قسطنطنیه را تصرف کند و از چنگ امپراتوری روم شرقی بیرون بیاورد. او هم مثل بسیاری از امپراتوران آن موقع، درصدد تصرف این شهر مهم و استراتژیک بود و سال ها به این موضوع فکر می کرد. خاتمه با برنامه ریزی و طرح نقشه ای هوشمندانه قرار بر این شد با ساخت قلعه و استحکامات نظامی برای حمایت و پشتیبانی از تصرفِ شهر، بتوانند مقاومت رومیان را در هم بشنمایند و پیروز به تصرف شهر بشوند. به این ترتیب بود که قلعه روملی حصار ساخته شد!

تاریخچه قلعه روملی حصار

روملی حصار که به نام های قلعه روملی و قلعه روملی حیصار هم نامیده می گردد مجموعه استحکامات و قلعه ای نظامی است که در شهر استانبول، در ساحل اروپایی و بر فراز تپه ای مشرف به تنگه بسفر قرار گرفته است. این قلعه یکی از سمبل های شهر استانبول است و امروزه بازدیدنمایندگان زیادی را از سرتاسر جهان به سمت خود می کشاند. نام روملی حصار به معنای قلعه ای در قلمرو رومی ها می باشد و توسط سلطان محمد دوم و در فاصله سال های 1451 و 1452 و تنها در عرض 4 ماه ساخته شده است!

این قلعه تنها در مدت 4 ماه ساخته شده است

این قلعه و استحکامات نظامی بخشی از برنامه آماده سازی برای محاصره شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بود که در آن موقع بخشی از قلمرو رومی ها به شمار می رفت. این قلعه در کناره تنگه بسفر قرار گرفته و هدف از ساخت آن، قطع ارتباط نظامی و ممانعت از ارسال یاری های تجاری و دریایی به وسیله تنگه بسفر به قسطنطنیه بود. جالب است بدانید که این قلعه تنها در مدت 4 ماه ساخته شده است و هنوز هم باشکوه و پابرجا در گوشه ای از ساحل بسفر خودنمایی می نماید.

محاصره قسطنطنیه و شکست امپراتوری روم

قلعه مشابه و قدیمی تر روملی حصار که آنادولوحصار (قلعه آناتولی) نامیده می گردد در ساحل مقابل تنگه بسفر قرار گرفته است و این دو قلعه و استحکامات نظامی با یکدیگر هماهنگ بودند و با بستن تنگه بسفر و قطع ارتباط تجاری، نظامی و دریایی روم شرقی با جهان، خاتمه پیروز شدند که مقاومت رومیان را در هم بشنمایند و پیروز به تصرف شهر قسطنطنیه بشوند. ترکان عثمانی پس از این پیروزیت بزرگ این شهر را در سال 1453 به عنوان پایتخت جدید امپراتوری شان برگزیدند و بعدها نام آن از قسطنطنیه به استانبول تغییر پیدا کرد.

ارتش عثمانی به مدت بیش از یک ماه شهر را محاصره کرد

خاتمه ارتش عثمانی به مدت بیش از یک ماه شهر را محاصره کرد و به صورت همه جانبه و به یاری پیاده نظام، توپ های جنگی، کشتی و همین طور بستن تنگه بسفر و راه ارتباطی رومی ها حکومت کنستانتین را تحت فشار شدیدی قرار دادند. نبرد و محاصره بین نیروهای دو امپراتوری روزها ادامه داشت تا این که ترک ها توانستند از دیوارهای شهر بالا بروند و با وارد شدن به شهر، آن را به تصرف خود دربیاورند. در این محاصر و نبرد بزرگ، هزاران نفر از جمله امپراتور روم، کنستانتین یازدهم کشته شدند و شهر قسطنطنیه به تصرف ترک های عثمانی در آمد. امپراتوری عثمانی بعد از سلطه بر شهر نام این شهر را به استانبول تغییر دادند که به معنای شهر اسلام است.

معماری قلعه روملی

قلعه و استحکامات نظامی روملی حصار دارای یک برج کوچک و سه برج اصلی و مهم است. همچنین 13 سنگر دیدبانی هم روی دیوارهای قلعه قرار دارند و سه برج را به یکدیگر مرتبط می نمایند. یکی از این سنگرهای دیدبانی به شکل چهارضلعی، شش تای آن ها به شکل منشوری با گوشه های متدد و شش تای دیگر هم به صورت استوانه ای ساخته شده اند. برج اصلی که برج ساریسا پاشا (sarica Pasha) نامیده می گردد در قسمت شمالی قرار گرفته و استوانه ای شکل است. این برج 23.30 متر قطر دارد، دیوارها 7 متر ضخامت دارند و 9 طبقه تشکیل دهنده این برج در نهایت به ارتفاع 28 متر می رسند. امروزه این برج به خاطر گرامیداشت سلطان محمد فاتح به نام برج فاتح شناخته می گردد.

برج خلیل پاشا یک منشور دوازده ضلعی است

علاوه بر این، برج بزرگی که در اسکله و در وسطِ قلعه روملی حصار قرار گرفته برج خلیل پاشا نام دارد یک منشور دوازده ضلعی است و این برج هم از 9 طبقه تشکیل شده است. ارتفاع برج خلیل پاشا 22 متر و قطر آن 23.30 متر است و دیوارها هم حدود 6.50 متر ضخامت دارند. برج اصلی در جنوب که برج زغانوس پاشا نام دارد اما تنها 8 طبقه دارد. این برج استوانه ای شکل 21 متر ارتفاع، 26.70 متر قطر و دیوارهایش هم 5.70 متر ضخامت دارند.

سرنوشت قلعه روملی حصار

بعد از تصرف شهر استانبول، قلعه روملی حصار دیگر کاربری چندانی نداشت. به همین دلیل امپراتوری عثمانی از آن به عنوان محل آنالیز و نظارت بر عبور و مرور تنگه بسفر و گاهی هم به عنوان زندان استفاده می کردند. متاسفانه در اثر زلزله مهیبی که در سال 1509 در استانبول رخ داد قلعه روملی حصار دچار آسیب و صدمات زیادی بود و بخش های زیادی از آن تخریب شدند. پس از آن، این قلعه تا حدودی بازسازی شد و تا اواخر قرن 19 همچنان به عناوین مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه این قلعه باشکوه و تاریخی به صورت موزه درآمده و برای بازدید عموم مردم باز است. همچنین فضای باز محوطه قلعه هم برای اجرای کنسرت های فصلی، فستیوال های هنری و رویدادهای خاص و ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور به قلعه روملی حصار برویم؟

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم این قلعه در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته است. ساده ترین راه برای دسترسی به این قلعه تاریخی سوار شدن به اتوبوس هایی است که از ایستگاه اتوبوس روملی حصار عبور می نمایند. وقتی در این ایستگاه از اتوبوس پیاده شوید قلعه درست مقابل شماست.

ساعات بازدید: همه روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر

منبع: www.tourmakerturkey.com

منبع: الی گشت

به "قلعه روملی حصار استانبول، یادگاری از شکوه امپراتوری عثمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه روملی حصار استانبول، یادگاری از شکوه امپراتوری عثمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید