12 اثر ناملموس استان بوشهر در لیست ملی به ثبت رسید

به گزارش وبلاگ ماریانا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: 12 اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی این استان در لیست ملی به ثبت رسید.

12 اثر ناملموس استان بوشهر در لیست ملی به ثبت رسید

ایسنا: محمد حسین ارسطو زاده روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اضافه نمود: براین اساس مهارت پخت قلیه ماهی و للک با تعداده 2239، مشتک ناری با تعداده 2240، مجک با تعداده 2243، شله موهینی 2245، پتی چندر با تعداده ثبت 2247 و حشینه با تعداده 2248 هم از جمله غذاهای بومی محلی بوشهر هستند که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی بیان نمود: مراسم طلبون کردن جزیره خارگ با تعداده 123، حناترکون (حنابندان) خارگ با تعداده 2238، دووت خارگی به تعداده 2241، آیین درمانی حصار مریم به تعداده 2242، پایکوبی میت عروسی خارگ با تعداده ثبت 2246، نظربند (گزکردن پارچه) با تعداده 2244 از جمله آئین های بومی و محلی استان بوشهر است که به ثبت رسیده است.

ارسطوزاده اضافه نمود: این آثار پس از شناسایی و مستندنگاری، کارهای پژوهشی و دفاع در نشست ثبت آثار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسیده اند.

وی با بیان اینکه از مجموع آثار به ثبت رسیده چهار اثر مربوط به جزیره خارگ است ادامه داد: این برای نخستین بار است که آثار ناملموس در جزیره خارگ به ثبت می رسد.

ارسطوزاده هدف از ثبت این آثار را حفظ و حراست از آئین گذشتگان و نیاکان برای انتقال به نسل آینده اسم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: زندگی مردمان بوشهر با فرهنگ و رسوم زندگی ساکنان این جغرافیا از گذشته تا به امروز گره خورده است و به خوبی در زندگی روزمره مردم این خطه قابل لمس است.

وی تاکید نمود: ثبت این آثار فرهنگی زمینه حفاظت قانونی از فرهنگ و رسوم بوشهری را فراهم می نماید.

تا به امروز 407 اثر فرهنگی و طبیعی استان بوشهر ثبت ملی شده است که از این تعداد 70 اثر ناملموس، 12 شی منقول، هفت اثر طبیعی و 318 اثر نامنقول است.

منبع: توریسم آنلاین

به "12 اثر ناملموس استان بوشهر در لیست ملی به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اثر ناملموس استان بوشهر در لیست ملی به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید