از سقف این غار، ستاره می بارد!

به گزارش وبلاگ ماریانا، غار آسمانی وایتومو

تماشا ستاره ها در تاریکی شب بی شک یکی از زیبایی هایی است که در جهان و هر کجا که باشیم، بی بها نصیب هرکسی می گردد. آسمان تاریک شب و ستاره های چشمک زن…. کسی در جهان نیست که این صحنه را دوست نداشته باشد و از تماشا آن لذت نبرد اما، در عین حال کسی هم این فکر را نمی کند که بتواند ستاره ها را در جایی غیر از آسمان ببیند اما سخت در اشتباه هستید! کرم های شب تاب غارهای وایتومو در نیوزیلند در سقف های خود ستاره هایی درخشان و چشمک زن دارند اما این ستاره ها متعلق به کهکشان ها و آسمان نیستند بلکه کرم های شب تابی هستند که بر روی سقف این غارها زندگی می نمایند. اگر برای شما هم جالب است که ستاره های این غار عجیب در نیوزیلند را بشناسید در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا ببینید که از سقف غارهای وایتومو ستاره می بارد!

از سقف این غار، ستاره می بارد!

ستاره های پرنور مخفی شده در دل غار!

بی شک یکی از زیبایی های عجیب و طبیعی که در سراسر جهان و از دل طبیعت به جهان معرفی گردیده است، همین کرم های گوشتی و خزنده شب تاب مجموعه غارهای وایتومو (Waitomo) در کشور نیوزیلند و شهر اوتوروهانگا است.

شاید تا قبل از کشف این غار هیچ کس نمی توانست تصور کند که ترکیب کرم شب تاب و غار می تواند یکی از هیجان انگیزترین زیبایی های جهان باشد. تصور کنید زمانی که در حال غارنوردی و سوار بر قایق هستید، موجوداتی درخشان بر روی سقف غار قرار داشته باشند و شما را به شک بیاندازند که آیا در نقطه ای نزدیک به زمین در شب نهاده شده اید؟

اگر دستتان را دراز کنید می توانید ستاره های گوشتی را بگیرید اما پیشنهاد می کنیم که اگر به این غار زیبا سفر کردید، تنها به غارنوردی و لذت بردن از این زیبایی های نورانی بپردازید و طبیعت این غار را در روال و برنامه خود بگذارید زیرا، کرم های شب تاب بسیار حساس هستند.

غار وایتومو را از سال های سال قبل مردم بومی قبیله مائوری (Maori) با نام غار کرم تاب می شناختند و این غار در بین آنان معروف بود اما این غار زمانی وسیع تر مورد بررس نهاده شد که در سال 1887 میلادی رئیس قبیله تانه تینورا (Tane Tinorau) فردی به نام فرد میس (Fred Mace) که یک توریست و جهانگرد انگلیسی بود و به نیوزیلند سفر نموده بود را طی یک گردش ماجراجویانه به مجموعه غارهای وایتومو برد و این غار شگفت انگیز را به این فرد نشان داد.

از آن موقع به بعد بود که در تمامی جهان، هر کجایی که می شد این غار به همگان معرفی گردید و این غار شهرتی جهانی به دست آورد.

در سفرنامه این جهانگرد حضور در این غار به این گونه توصیف شده است: سوار بر قایق از میان جهانیی نورانی و شگفت انگیز گذر می کردیم و من فقط به نظاره نورهای آبی رنگی که غار را روشن نموده بود نشسته بودم.

این جهانگرد که همانطور که گفتیم میس نام داشت، در سفرنامه خود گزارشی کامل از این غار تهیه نمود و با هر زحمتی که بود از آن غار عکسبرداری کرد و زمانی که تمام شواهد و مدارکش کامل شد، آن را به صورت تمام و کمال تحویل به مقامات دولتی کشورش داد.

از همان زمان به بعد مردم کنجکاو از هر طیفی که فکرش را بکنید به سمت این غار عجیب و زیبا روانه شدند و از این زیبایی شگفت انگیز و طبیعی ملاقات نمودند.

شاید باورتان نگردد اما بعد از این که این غار در جهان معروف شد، رئیس قبیله تانه تینورا به عنوان راهنمای توریستان غار آغاز به فعالیت نمود!

اما به هر حال این بار مشتریانش از بازرگان و تاجر و طبیعت گرد و ماجراجو و… خلاصه از هر طیفی بودند. رئیس قبیله تانه تینورا در زمانی که توریستان این غار را برای بازدید از این غار می آورد به آن ها این مسئله را شرح می داد که این غار مکانی جادویی نیست و این نورها هم منبعی جادویی و ماورائی ندارد بلکه این موجودات خزنده تنها کرم های قطبی هستند که بر اساس نقشه ژنتیکی خود قابلیت درخشندگی دارند!

این غار تنها پدیده ای جالب و زمینی است، همچون بسیاری از پدیده های دیگر. حالیا در آن موقع خیلی از این جاذبه ها ناشناخته بودند. کرم های شب تاب نیوزلندی (fungus gnat arachnocampa luminosa) یکی از عوامل مهم بروز این زیبایی در سقف غارهای وایتیمو هستند.

این کرم های شب تاب در حالت بالغ خود مقدار یک پشه هستند و اصلا در هنگام روز جذابیتی ندارند اما هنگامی که شب فرا می رسد، تازه نمایش این کرم های شب تاب آغاز می گردد.

این کرم ها که اکثرشان را بچه کرم ها تشکیل می دهند دارای پوستی شفاف هستند و به دلیل فعل و انفعلات و واکنش های شیمیایی که در بدن خود دارند، در انتهای بدنشان نوری که دارای طیف های آبی و سبز است به وسیله پوسته شفاف و نازک خود به اطرافشان ساطع می کنند.

درواقع هدف آنان از این کار تنها این است که ادامه بقا دهند و نمی دانند کوشش غریزی آن ها برای جذب طعمه و غذا و بعلاوه جفت برای خود باعث به وجود آمدن یکی از زیباترین مکان های عجیب و طبیعی جهان شده است.

همه ما دوست داریم تا زمانی که به مسافرت برویم از این مکان زیبا مکان عکسبرداری نماییم مخصوصا همچین مکانی اما باید این نکته را به شما بگوییم که بردن دوربین به درون این غار ممنوع است.

این که در این غار نمی توانید عکس بگیرید هم دلایل مختلفی دارد از جمله این که؛ ممکن است برای این که بخواهید زاویه مناسب پیدا کنید باعث به وجود آمدن مشکل برای قایقتان و همران شما در آن قایق گردد.

نام کامل و دقیق این غار به لاتین Waitomo Gloworms Caves است. برای ورود به این غار باید 60 یورو به عنوان ورودی بپردازید. برای این که به این غار بروید باید به این آدرس بروید: اقیانوس آرام، کشور نیوزلند، شهر اوتوروهانگا، جاده مجموعه غارهای وایتومو، غار کرم های شبتاب.

منبع: الی گشت

به "از سقف این غار، ستاره می بارد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "از سقف این غار، ستاره می بارد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سقف این غار، ستاره می بارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید