جیب مان را چگونه مدیریت کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، خبرنگاران: از طبقه متوسط جامعه گرفته تا میلیونرها، همه افراد هر از چند گاهی نسبت به منابع اقتصادی خود احساس خطر می نمایند. در این مواقع پول بیشتر لزوما مسائل اقتصادی را حل نمی نماید بلکه آموزش و توسعه مهارت های مدیریت پول است که به شما یاری می نماید. با استفاده از این مهارت ها می توانید برای درآمد خود برنامه ریزی دقیق و هدف مندی داشته باشید.

جیب مان را چگونه مدیریت کنیم؟

در غیر این صورت ممکن است طی مدت کوتاهی توسط بازاریابان پول خود را از دست بدهید. این افراد در هر جایی از جامعه منتظر هستند تا شما پول تان را به نحوی خرج کنید. پس باید برای مدیریت منابع مالی خود با نظم، هدف و انگیزه جلو بروید و با خرج های بی فایده مبارزه کنید. مهارت های مدیریت پول مانند رانندگی و نوازندگی نیاز به آموزش دارند. در این مقاله سعی شده است به صورت پله به پله و به زبان ساده این مهارت ها به شما آموزش داده گردد.

برای مدیریت پول هیچ وقت دیر نیست

برای آشنایی با مهارت های مدیریت پول هیچ وقت دیر نیست؛ حتی اگر سن تان بالا رفته و یا در غرض و بدهی فرو رفته باشید. با آغاز به یادگیری این مهارت ها، بلافاصله از ضرر بیشتر جلوگیری نموده و به سوددهی می رسید. افرادی که بر این مهارت ها مسلط هستند از پس مخارج زندگی شان برمی آیند و بدهی ها را در حد قابل کنترل نگه می دارند. در عین حال برای تفریحات و آینده خود نیز پول پس انداز می نمایند.

مهم نیست که در این لحظه چقدر درآمد دارید. مهم این است که با این میزان درآمد چکار می کنید. مدیریت پول، فرمولی جادویی برای رسیدن به پول بیشتر نیست بلکه به شما کمک می نماید از آنچه که دارید بیشترین استفاده را ببرید. پایه و اساس این امر تعیین بودجه است. بودجه همان برنامه ریزی مالی است که براساس انتخاب ها و اولویت های زندگی تعیین می گردد. فرایند تعیین بودجه از چند مرحله تشکیل شده است که در ادامه به آن ها اشاره می گردد.

مرحله اول: هدف گذاری

در قدم اول باید تعیین کنید که چه مسائلی در زندگی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برای این منظور یک کاغذ و قلم بردارید و اولویت های مالی زندگی تان را بنویسید. این لیست باید دو ستون رو به روی هم داشته باشد. زیر یک ستون اهداف مالی خود را بنویسید. در ستون مقابل نیز راه چاره های رسیدن به آن ها را ذکر کنید. برای مثال در ستون اول عباراتی، چون زندگی بدون نگرانی مالی، صاحب خانه شدن، مسافرت رفتن، خرید اتومبیل و ... را ذکر کنید. در ستون مقابل نیز عباراتی، چون پرداخت بدهی ها، پس انداز اجاره خانه از سه ماه قبل، پس انداز برای زمان مرخصی و ... را بنویسید.

این کار آنقدر ها هم که فکر می کنید پیچیده نیست. کاغذ دیگری برداشته و اهداف خود را در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت روی آن بنویسید. برای مثال پرداخت بدهی یا خرید یک وسیله جدید جزو اهداف کوتاه مدت، مسافرت رفتن یا پس انداز کردن برای خرید اتومبیل از اهداف میان مدت و برنامه بازنشستگی و خرید خانه جزو اهداف طولانی مدت هستند.

سپس جدولی با ستون های هدف، درآمد ماهیانه، تاریخ رسیدن به هدف، پس انداز ماهیانه مورد نیاز و مخارج روزانه تشکیل دهید. به این ترتیب می توانید اهداف خود را اولویت بندی نموده و برای رسیدن به هر یک زمان و راه چاره های بخصوصی را تعیین کنید. اهداف تان باید روشن و واقع بینانه باشند. باید برای هر هدف تصمیم بگیرید که چقدر، برای چه مدت و از چه طریقی باید پول پس انداز کنید.

مرحله 2: تعیین درآمد و مخارج

پس از هدف گذاری برای پول خود، زمان آن رسیده که تعیین کنید این پول از کجا آمده و در کجا خرج می گردد. برای این منظور باید لیستی از منابع درآمد مالی خود و میزان آن ها تهیه کنید. در این لیست باید همه منابع از جمله حقوق ماهیانه (با کسر مالیات)، کمیسیون ها، درآمد خود اشتغالی، حقوق بازنشستگی و ... را در نظر بگیرید. در مرحله بعد باید میزان مخارج تان را حساب کنید.

از خرید از سوپرمارکت و هزینه تاکسی گرفته تا پولی که به بدهی و بیمه می دهید یا برای پس انداز کنار می گذارید همگی جزو مخارج به حساب می آیند. اگر هم سرپرست خانواده هستید باید مخارج همه کسانی که تحت حمایت شما هستند را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که تعیین مخارج، آغاز بسیار ارزشمندی برای مدیریت پول است. از این طریق شاید متوجه شوید بیشتر از آنچه حساب نموده بودید، خرج می کنید. مخارج بسکمک در زندگی وجود دارند که شاید در ظاهر ناچیز باشند، اما وقتی روی هم جمع می شوند مبلغ زیادی را تشکیل می دهند.

مرحله 3: تشخیص نیاز ها از خواسته ها

وقتی مخارج خود را محاسبه می کنید تازه متوجه می شوید که بخش زیادی از درآمدتان خرج کالا ها یا خدمات غیرضروری می گردد. درواقع شما به این کالا یا خدمات نیازی ندارید و صرفا به آن ها علاقه مند هستید. به همین دلیل ممکن است بدون حساب و کتاب قبلی آن ها را خریداری کنید. این شرایط معمولا به چند دلیل اتفاق می افتد. اگر حال تان خوب باشد پول تان را خرج می کنید تا این حال خوب را نگه دارید. اگر هم حال تان بد باشد پول خرج می کنید تا خود را شاد کنید.

برخی ها نیز با قرار دریافت در موقعیت ها یا مکان های خاص ترغیب به خرید غیرضروری می شوند؛ مثل مواقعی که به مسافرت می روید و یا در تعطیلات هستید. چنین خرید هایی معمولا با سطح استرس و اضطراب در ارتباط هستند. استرس به اندازه لازم می تواند انگیزه بخش باشد، اما استرس بیش از حد، شما را از تصمیم های عاقلانه و افتراق بین خواسته ها و نیاز ها دور می نماید. یکی از کلید های اصلی مدیریت پول، جدا کردن خواسته ها از نیاز ها است.

اگر مطمئن نیستید که به یک وسیله نیاز دارید یا صرفا آن را می خواهید باید برای مدتی بدون آن زندگی کنید. اگر زندگی بدون آن سخت بگذرد پس به این وسیله نیاز دارید. البته درمورد وسایل و خدمات مورد نیاز نیز مسئله نیاز و خواسته وجود دارد. برای مثال ممکن است شما برای رفت و آمد به اتومبیل نیاز داشته باشید، اما حین انتخاب مدل اتومبیل باید مجددا خواسته و نیاز را از هم تشخیص دهید. این محاسبه تقریبا برای تمام اجناس و خدمات قابل اجرا است. درواقع این تصمیم شما است که تعیین می نماید به هدف تان می رسید یا خیر.

مرحله 4: تعیین بودجه

اغلب افراد نسبت به واژه بودجه حس خوبی ندارند، زیرا برایشان یادآور محدودیت و ممنوعیت است در حالی که اینطور نیست. بودجه همان نقشه و الگوی خرج کردن پول است و به شما کمک می نماید که دچار استرس و فشار مالی نشوید. همچنین به شما این آزادی را می دهد که باتوجه به داشته هایتان تصمیم های مختلفی بگیرید و به هدف تان نزدیک تر شوید.

برای تعیین بودجه اول از همه باید مطمئن شوید مخارج تان از درآمدتان بیشتر نیست. سپس باید از خود بپرسید که آیا بودجه ای که تعیین نموده اید شما را به هدف تان می رساند یا خیر. شاید لازم باشد تغییراتی در بودجه و مخارج کنونی تان اعمال کنید. اگر هم در انتهای ماه پول اضافه می آورید باید آن را به پس انداز خود اضافه کنید.

پس انداز کردن در زمان مسائل مالی شاید آخرین چیزی باشد که به آن فکر کنید. اما باید در این شرایط نیز مقداری پول کنار بگذارید تا از ناگواری های مالی جلوگیری کنید و به اهداف خود نزدیک تر شوید. پس انداز به شما این توانایی را می دهد که در مواقع اورژانسی، مخارج ضروری زندگی را پرداخت کنید. برای مثال اگر شغل خود را از دست بدهید به طور متوسط سه ماه طول می کشد که شغل جدید پیدا کنید و به ثبات مالی برسید.

در این زمان پس انداز به کمک شما می آید تا بتوانید اجاره خانه، مخارج غذایی و قبض های خانه را بپردازید. میزان پول برای پس انداز کردن به میزان درآمد، بدهی ها و شرایط کنونی زندگی و اهداف مالی تان بستگی دارد. در ابتدا می توانید از مبلغ کم آغاز کنید و بعد به تدریج آن را افزایش دهید. یکی دیگر از راه چاره ها برای پس انداز کردن این است که قبل از رسیدن پول به دست تان آن را به حساب پس انداز منتقل کنید. برای این منظور می توانید از بانک خود تقاضا کنید تا به محض واریز شدن حقوق تان آن را به حساب پس اندازتان واریز کند.

مرحله 5: عملی کردن برنامه مالی

حال که هدف های مالی خود را تعیین نموده، میزان درآمد و مخارج تان را حساب نموده، خواسته ها را از نیاز ها افتراق داده و می دانید که چقدر باید برای پس انداز کنار بگذارید وقتش رسیده که برنامه مالی خود را عملی کنید. اگر به صورت ماهیانه حقوق می گیرید باید برنامه مدیریت مالی را هم یک ماهه طراحی کنید. به یاد داشته باشید که هر برنامه ریزی نیاز به نظارت مستمر و گاه تغییر دارد.

ماه اول را فقط به نظارت بپردازید تا ایراد های کار را شناسایی کنید. ماه دوم را به برطرف این ایراد ها اختصاص داده و مطابق با آن برنامه را تغییر دهید. به این ترتیب از ماه سوم می توانید مطمئن باشید که کنترل مسائل مالی خود را به دست گرفته اید. نظارت بر برنامه در سال اول باید ماهی یک بار تکرار گردد. سال بعد می توانید این کار را هر سه تا چهار ماه یک بار انجام دهید. از سال های بعد نیز یک بار نظارت در سال کفایت می نماید. اگر هم تغییری اساسی در شرایط مالی تان رخ داد باید برنامه مالی را مطابق با آن تغییر دهید.

مدیریت پول هنگام خرید

خرید کردن بخش بزرگی از بودجه افراد را به خود اختصاص می دهد. اگر می خواهید حین خرید از خرج کردن پول خود سود ببرید، مخارج تان را تحت کنترل نگه دارید و در عین حال پس انداز کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • دقت کنید که پول خود را برای چه اجناسی خرج می کنید. برای این منظور طی یک ماه از خرید های خود لیستی تهیه کنید. با این کار می فهمید که چه مواقعی و برای چه اجناسی می توانید کمتر پول خرج کنید.
  • قبل از خرید، اجناس فروشگاه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید تا بفهمید کدام یک آن ها را با تخفیف بیشتر و یا قیمت مناسب تری عرضه می نماید.
  • مراقب پیشنهادات و تخفیفات ویژه باشید. کوپن ها، اجناس همراه با هدیه یا بازپرداخت نقدی با این هدف ارائه می شوند که شما پول بیشتری خرج کنید نه کمتر. هیچ وقت جنسی را که به آن نیاز ندارید به بهانه تخفیف و پیشنهاد ویژه خریداری نکنید.
  • قبل از خرید اجناس گران قیمت و کاربردی حتما نظر دیگران را در اینترنت راجع به آن بخوانید. برای این منظور کافی است نام محصول را به اضافه کلمه review یا نظر خواهی در موتور های جستجوگر اینترنت وارد کنید.
  • بهتر است تمام خرید هفتگی تان را یکجا انجام دهید. در غیر این صورت هر بار که برای خرید یک کالای فراموش شده به سوپرمارکت می روید، ترغیب می شوید که اجناس بیشتری خریداری کنید. علاوه براین، وقت، انرژی و بنزین اتومبیل خود را هم هدر می دهید.
  • بچه ها را ترجیحا همراه با خود برای خرید به سوپرمارکت نبرید، زیرا تمرکزتان را کاهش داده و شما را ترغیب به خرید اجناس غیرضروری می نمایند.
  • اگرچه وسایل یک بارمصرف مثل بشقاب، لیوان، قاشق و چنگال پلاستیکی ارزان قیمت و کاربردی هستند، اما به صرفه مالی نیستند، زیرا مدام باید آن ها را خریداری کنید. پس سعی کنید بودجه کمتری را به خرید آن ها اختصاص دهید.
منبع: برترین ها

به "جیب مان را چگونه مدیریت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیب مان را چگونه مدیریت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید