حاکمیتِ سرمایه، سینما را به نابودی کشید، از اکران آنلاین پشیمانیم

به گزارش وبلاگ ماریانا، قسمت شصت و هفتم از برنامه سینمایی هفت بامداد امروز(شنبه) روی آنتن رفت.

حاکمیتِ سرمایه، سینما را به نابودی کشید، از اکران آنلاین پشیمانیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی وبلاگ ماریانا، بامداد امروز(شنبه) شصت و هفتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور سید ضیا هاشمی، مهدی سجاده چی ، کارشناسان رسانه ، رامتین شهبازی ، محمدحسین حیدری (کارشناس و کارگردان مستند)، عباس رافعی (کارگردان فیلم سینمایی بهت) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد فیلم های سینمایی طلا و حکایت و دریا پرداخت.

درادامه میزگرد آنالیز مسائل صنوف سینمایی که از هفته پیش آغاز شده بود ، اینبار سید ضیا هاشمی (رئیس جامعه صنفی تهیه نمایندگان سینما) و مهدی سجاده چی (رییس انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما) در خصوص مسائل صنوف سینما مباحثی را مطرح کردند.

سید ضیا هاشمی رییس انجمن جامعه صنفی تهیه نمایندگان سینما در ابتدای میز گفت: حاکمیت سرمایه در سینما فاجعه است و ضربه اساسی خوردیم. همین الان یک فیلمی در حال فراوری است که و همه دستمزدها بالا. ارقام فراوری بالا رفته است. ما 4 گروه تهیه نماینده داریم که سه سال است میخواهیم همراه شویم ولی نمیگذارند چون بعضی منافع آنها در درگیری تهیه نمایندگان است. خانه سینما از وزارت کار باید خارج گردد چون کار ما یکموضوع هنری است که وزارت کار با آن بیگانه است.31 صنف قانونی داریم که ثبت شده است. تا این موضوعات است و اساس نامه اصلاح نگردد این جریان ها همچنان ادامه دارد. خانه سینما تا سال 90 شرایط صنفی شفافی داشت چون کمترین دخالت در آن وجود داشت ولی الان بالاترین دخالت دولتی را دارد. خانه سینما باید به دنبال مسایل معیشیتی هنرمندان باشد.

مهدی سجاده چی هم در ادامه اضافه کرد: فیلمنامه نویسی کار سختی است. یک اتفاقی در چند دهه گذشته در سینمای ما رخ داده است که به تدریج سرمایه حاکمیت بیشتری در سینما پیدا نموده است. وقتی دولت پول می دهد می گوید این محصول را می خواهم چون پول من است و بر مبنای سلیقه خود سفارش میدهد. کار فرهنگییک اتفاق نصف نصف بین سفارش دهنده و سفارش گیرنده است. همینطور بخش خصوصی از زمانی که وارد جریان فراوری شد و سرمایه ها از جای دیگری فراهم شد باز هم همین بساط رخ داد اینیک خطای عظیم در تاریخ هنر است. در تاریخ هنر همواره سفارش دهنده ، یک ملاحظاتی را در مقابل هنرمند داشته است. این حاکمیت سرمایه باعث شده بخش هنری فیلمنامه نویسی تضعیف گردد و فیلمنامه نویسانی که حرفی برای گفتن دارند احساس مینمایند خریداری ندارند. اینیک شکاف ایجاد میکند که فیلمنامه نویس از جایی به بعد قادر به تشخیص خوب یا بد نیست. عملا ابزارهای قدرت در سینما از ضلع سوم فراورییعنی فیلمنامه نویسان گرفته شده است. ما باید سینمایی داشته باشیم که سلیقه سینماگر را ارتقا دهیم نه این که برعکس عمل کنیم.

فکر میکردیم فضای اکران آنلاین از سینما بهتر است ولی اشتباه کردیم!

عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی بهت درمورد اکران این فیلم در فضای آنلاین گفت:

ما تصور میکردیم که این ویروس عجیب به تعطیلی طولانی می انجامد. به این نتیجه رسیدیم که فیلم را اکران آنلاین کنیم. تصور ما این بود که که در فضای اکران آنلاین فیلم بهتر از سینما دیده میگردد ولی چون متاسفانه در قدم های اول اکران انلاین بودیم جا نیافتاده بود. این اکران آنلاین میتواند همزمان با اکران سینما ادامه یابد. اما در حال حاضر اکران انلاین روش خوبی ندارد.

میز رسانه برنامه هفت این هفته به آنالیز شرایط بازگشایی سینماها پرداخت . رضا منتظری در این باره گفت: عدم استقبال مردم از سینماها در روز اول بازگشایی ناشی از عدم مدیریت درست خانه سینما بود ولی علیرضا مرادی برخلاف او این عدم استقبال را به خاطر شرایط حاکم بر جامعه میدانست و معتقد بود با آغاز اکران دو فیلم جدید استقبال از سینماها توسط مردم ادامه خواهد داشت.

برای مستند مهین سه سال زمان گذاشتم

در میز چهارم برنامه هفت به بهانه اکران مستند مهین که باحضور کارگردان اثر و رامتین شهبازی برگزار گردید درمورد چالش های حاضر سینمای مستند صحبت هایی انجام شد.

رامتین شهبازی در این باره گفت: در ابتدا باید بگویم مستند مهین در یک سوم ابتدایی فیلم مخاطب را درگیر خود میکند و میگوید من یک روایتی از یک واقعیت دارم ولی خود واقعیت را بیان ننموده ام آن را دراماتیزه نموده ام که اینیکی از نقاط قوت مستند مهین است. نکته دوم هم این است که شرایط پژوهش در سینمای مستند ما هنوز تعریف نشده است. اینکه آیا وقتی من دست به تحقیق میزنم برای ساخت یک مستند با آن فردی که براییک مقاله تحقیق میکند چه فرقی دارم؟ علاوه بر تحقیق در مستنسازی زمان هم مساله مهمی است. محمدحسین حیدری کارگردان مستند مهین گفت: در مستند مهین به دنبال بازسازی رخ دادها نبودم و از آن براییک سیر داستانی استفاده کردم. سه سال ساخت این مستند و تحقیق برای آن به طول انجامید و میدانم در حال حاضر براییک فیلم سینمایی از این موضوع میخواهند استفاده نمایند.

لازم به ذکر است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی ، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم زاده به آنالیز فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی و حکایت و دریا ساخته بهمن فرمان آرا سپری شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حاکمیتِ سرمایه، سینما را به نابودی کشید، از اکران آنلاین پشیمانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاکمیتِ سرمایه، سینما را به نابودی کشید، از اکران آنلاین پشیمانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید