شیوه عجیب عربستان برای جذب زائر!

به گزارش وبلاگ ماریانا، خبرنگاران : مقامات عربستان سعودی سامانه ای الکترونیکی برای زائران بعضی کشورها راه اندازی نموده اند تا بر اساس قرعه کشی ، مسیری راحت تر و مقرون به صرفه تر برای رفتن به حج داشته باشند.

شیوه عجیب عربستان برای جذب زائر!

به گزارش ایسنا ، حج در راه است (16 تا 21 تیر) و میلیون ها زائر آماده سفر به عربستان سعودی برای انجام این مناسک اسلامی می شوند و عربستان نیز در پی یافتن راه هایی برای تسهیل انجام این فریضه از فرآیند ثبت نام تا دیگر مراحل، به یاری فناوری های تازه است.

از زمانی که همه گیری کووید-19 آغاز شد، رویدادهایی که شامل تجمعات بزرگ مردم می گردد به دلیل نرخ بالای انتقال ویروس به موضوعی نگران نماینده تبدیل شد و پس از آن، اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از همه در این دوران سخت انجام شد که البته مراسم حج را نیز به شدت تأثیر قرار داد؛ در مراسمی که سالانه بیش از دو میلیون نفر شرکت می کردند، در سال 2020 تنها به هزار نفر اجازه ورود تحت تدابیر شرایط سختگیرانه داده شد و در سال 2021 نیز اقدامات ایمنی سخت گیرانه تری اعمال شد و تنها افراد واکسینه شده مجاز به حضور در مراسم حج شدند.

عربستان سعودی بعلاوه اپلیکیشن ها و رُبات هایی را برای یاری به مردم در طول سفر حج آماده کرد تا میزبان افراد بیشتری باشد، اما استقبال به مقدار قبل از همه گیری نبود. با این حال، سال جاری با بهبود شرایط یک میلیون زائر برای انجام فریضه حج به این کشور سفر خواهند کرد.

دکتر عبدالفتاح مشاط ـ معاون وزیر حج عربستان سعودی ـ به روزنامه الشرق الاوسط گفت: چندین فناوری برای حج سال جاری به کار گرفته شده است. این وزارتخانه فناوری تازهی به نام مطوف (Motawif) را توسعه داده است که در آن شهروندان بعضی کشورها می توانند برای شرکت در قرعه کشی انتخابی حج اقدام نمایند. این برنامه به زائران ساکن در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)، اروپا و استرالیا اختصاص داده شده است تا به آن ها یاری کند تاییدیه های بدون احتیاج به واسطه را دریافت نمایند، در این صورت بیش از 30 درصد از هزینه های آن ها کاسته می گردد.

وزارت حج عربستان با اختصاص وب سایتی به این برنامه، از اتباع آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا دعوت نموده بود در این سایت ثبت نام نمایند تا در صورت برنده شدن در قرعه کشی الکترونیکی، فرآیند صدور مجوز سفر آن ها به عربستان با سرعت و هزینه کمتری انجام گردد. درحال حاضر، ثبت نام و قرعه کشی در این سامانه برای حج 2022 تمام شده و شرکت نمایندگان در این قرعه کشی می توانند نتیجه را مشاهده نمایند.

عرب نیوز نیز فرآیند حضور در حج با قرعه کشی را این گونه توضیح داده است: زائران این کشورها پس از ثبت اطلاعات شخصی و مدارک رسمی، از جمله گذرنامه و گواهی واکسیناسیون مورد احتیاج برای کووید-19، سپس وارد فرآیند قرعه کشی شده و فرآیند پرداخت آنلاین را تکمیل می نمایند. پس از آن درخواست ها برای صدور ویزا با مشورت مرکز اطلاع رسانی وزارت حج و عمره به وزارت امور خارجه ارسال می گردد. این مراحل بدون هیچ واسطه خارجی انجام می گردد و علاوه بر تسهیل شرایط، تاثیر مثبتی بر کاهش هزینه های زائران خواهد داشت.

عربستان درحالی برای جذب زائر با قرعه کشی به حج، اقدام نموده که افزایش هزینه خدمات در حج سال جاری تا حدود یک هزار و 600 دلار بیشتر از دوره های پیشین، باعث شده بعضی زائران از حضور در مناسک حج سال جاری انصراف دهند. میانگین قیمت حج سال جاری به حدود 4500 دلار می رسد.

مقامات حج ایران نیز چندی پیش اشاره کردند بعضی کشورهای افریقایی به دلیل افزایش هزینه ها از حج انصراف داده اند. رییس سازمان حج و زیارت ایران بعلاوه گفته است: به دلیل انصراف حجاج بعضی کشورها از مقامات عربستان خواسته در سهمیه حج ایران بازنگری کند تا زائران بیشتری از ایران در مراسم حج سال جاری شرکت نمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "شیوه عجیب عربستان برای جذب زائر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه عجیب عربستان برای جذب زائر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید