راه بی رونق آهنی در کرمانشاه

به گزارش وبلاگ ماریانا، کندی سرعت قطارها در کرمانشاه، راه آهن تازه تاسیس این استان را از رونق انداخته و بخش باربری آن هوادار چندانی ندارد.

راه بی رونق آهنی در کرمانشاه

به گزارش وبلاگ ماریانا به نقل از ایسنا، راه آهن کرمانشاه پس از پیگیری های بسیار اسدالله رازانی، استاندار وقت و هوشنگ بازوند، استاندار فعلی کرمانشاه در آخرین روز سال 96 با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

خط ریلی فیروزان- کرمانشاه 110 کیلومتر طول دارد که به منظور احداث آن حدود یک هزار و 100 میلیارد تومان بودجه صرف شده است.

در ابتدای راه اندازی قطارها در این خط ریلی با سرعت 30 کیلومتر در ساعت حرکت می کردند که پس از ترمیم خطوط ریلی این سرعت اکنون به 70 کیلومتر در ساعت رسیده است.

با این حال بازهم سرعت راه آهن کرمانشاه آنچنان مطلوب نیست، به همین دلیل مسافران و صنعتگران برای سفر و جابجایی بار ترجیح می دهند دیگر راستاها را انتخاب نمایند.

استاندار کرمانشاه در نشست های اخیر خود بارها نسبت به شرایط راه آهن استان انتقاد نموده و خواهان افزایش هرچه سریع تر سرعت حمل بار از این طریق شده است.

هوشنگ بازوند با اشاره به سرمایه گذاری یک هزار و 100 میلیارد تومانی صورت گرفته برای راه آهن کرمانشاه، گفت: متاسفانه از این سرمایه گذاری آنطور که باید استفاده ننموده ایم و قرار نبود راه آهن صرفا مشکل حمل و نقل مسافر را حل نماید، بلکه باید از این پتانسیل برای انتقال بار هم بهره ببریم.

وی از سرعت پایین راه آهن برای جابجایی بار گلایه کرد و یادآور شد: گاهی سرعت حمل بار با کامیون چند برابر سرعت استفاده از قطار است که این امر برای فعالان مالی که حتی یک ساعت هم برای آنها مهم است، پذیرفتنی نیست.

استاندار کرمانشاه اضافه نمود: شرکت های خصوصی از جمله پتروشیمی به دلیل کندی حرکت قطارهای کرمانشاه تمایلی به استفاده از راه آهن برای جابجایی بار ندارند.

راه آهن کرمانشاه نیازمند خطوط آنتنی است

بازوند خواهان احداث خطوط آنتنی از راه آهن کرمانشاه تا نزدیکی واحدهای تولیدی شد و اضافه نمود: قطار بدون خط آنتنی کارآیی برای واحدهای تولیدی ندارد و وزارت راه و شهرسازی باید این مشکل را حل نماید.

وی با بیان اینکه هم اکنون بخش خصوصی کرمانشاه آمادگی دارد تا حدودی در زمینه تکمیل زیرسازی خطوط آنتنی همکاری کند، تاکید نمود: البته اعتباری که بخش خصوصی برای این کار باید بگذارد ممکن است صرفه مالی برای آنها نداشته باشد.

کیفیت پایین قطارهای مسافربری

اکنون قطار کرمانشاه مسافران را تا تهران و مشهد جابجا می نماید، اما کیفیت پایین واگن هایی که در این راستا تردد می نمایند، اعتراض مسافران را در پی دارد.

براساس اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ایام اربعین تعداد قطارهای اعزامی به کرمانشاه افزایش پیدا کرد و روزانه حدود 6 هزار مسافر به وسیله راه آهن تردد کردند.

مهرداد سالاری چندی پیش در این رابطه گفت: شرکت راه آهن در ایام اربعین کیفیت واگن های مسافربری کرمانشاه را افزایش داد اما با کاهش حجم مسافران بازهم کیفیت واگن ها به حالت قبل بازگشت.

استاندار کرمانشاه ابتدای آذرماه نیز نسبت به کیفیت واگن های اعزامی به کرمانشاه انتقاد کرد و گفت: واگن های قطارهای اعزامی به کرمانشاه در شرایط عادی کیفیت چندانی ندارند، از این رو باید کیفیت آنها افزایش پیدا کند؛ انتظار داریم همچون دوران اربعین واگن های باکیفیت به کرمانشاه اعزام شوند.

بازوند اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص کرمانشاه انتظار داریم که وزارت راه و شهرسازی نیز توجه ویژه ای به راه آهن کرمانشاه داشته باشد.

وی اظهارداشت: بیش از 18 ماه از افتتاح راه آهن کرمانشاه گذشته اما هنوز راستا ریل به صورت کامل ترمیم نشده است که پدیرفتنی نیست.

سرعت قطارهای کرمانشاه افزایش می یابد

معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راه آهن گفت که سرعت قطارهای راستا کرمانشاه به تهران و کرمانشاه به مشهد افزایش پیدا خواهد نمود.

مرتضی جعفری ابتدای آذر ماه در نشست شورای برنامه ریزی کرمانشاه که در ساختمان استانداری برگزار گشت، اظهارداشت: اکنون در حال ترمیم راستا راه آهن استان کرمانشاه و جوشکاری بهتر اتصالات هستیم.

وی اضافه نمود: در ابتدا سرعت این خط بسیار کند بود اما در ماه های اخیر سرعت از 30 کیلومتر در ساعت به 70 کیلومتر رسیده است.

معاون شرکت راه آهن بابیان اینکه به زودی سرعت قطارهای راه اهن کرمانشاه به صد کیلومتر خواهد رسید، گفت: پس از ترمیم راستا ریلی مسافران کرمانشاهی می توانند هفت ساعته به تهران و 17 ساعته به مشهد برسند.

جعفری در بخش دیگری از صحبت های خود از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن کرمانشاه استقبال کرد و گفت: برابر ماده 12 قانون اگر سرمایه گذاران در بحث ریلی سرمایه گذاری نمایند و منجر به افزایش حمل ریلی گردد کل هزینه آنها برگردانده خواهد شد.

وی اضافه نمود: اکنون قطار کرمانشاه- مشهد یک روز در میان حرکت می نماید و اگر مسافران این خط تکمیل گردد تعداد سفرهای آن افزایش پیدا خواهد نمود.

راه اندازی اداره کل راه آهن

راه اندازی اداره کل راه آهن یکی دیگر از مطالبات اصلی مردم و مسوولان کرمانشاه است که با وجود موافقت وزیر راه و شهرسازی کماکان در پیچ و خم های اداری گرفتار شده است.

شبکه راه آهن کشور از نظر مدیریت، تعمیر و نگهداری خطوط و وسایل نقلیه ریلی و بهره برداری شامل 20 منطقه است.

حدود این مناطق، به نوع عوارض جغرافیایی بستگی دارد و دارای مسافت های متفاوتی هستند که بر مبنای تقسیمات استانی نیست.

البته بیشتر استان های دارای خط ریلی معمولا یک اداره کل دارند اما استان خوزستان 2 اداره کل (جنوب و زاگرس) و سه استان یزد، خراسان جنوبی و رضوی یک اداره کل (شرق) دارند.

این مناطق شامل ادارات کل راه آهن آذربایجان (تبریز)، اراک، اصفهان، تهران، جنوب (اهواز)، جنوب شرق (زاهدان)، خراسان، شرق (طبس)، شمال (ساری)، شمال شرق یک(شاهرود)، شمال شرق 2 (گلستان)، شمال غرب (زنجان)، زاگرس (اندیمشک)، هرمزگان، یزد، کرمان، فارس، قم و لرستان است.

اداره کل راه آهن غرب کشور به مرکزیت همدان هم از 17 آذر به این لیست اضافه شد و مدیر عامل شرکت راه آهن 20 آذر 98 مدیرکل این منطقه را معرفی کرد؛ هرچند هنوز روال اداری آن به طور کامل طی نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در این رابطه به ایرنا گفت: استان همدان صاحب اداره کل راه آهن مستقل شده است و کرمانشاه در هیچ بخشی زیرنظر راه آهن همدان نیست و اصولا هیچ ارتباطی با هم ندارند.

سالاری با بیان اینکه الان خدمات بهره برداری راه آهن کرمانشاه زیرنظر استان مرکزی (اراک) است، گفت: از زمانی که خط راه آهن در کرمانشاه ایجاد شده ما پیگیر راه اندازی اداره کل راه آهن در استان هستیم و تمام اقدام های مربوط به بهره برداری و توسعه به اداره کل راه آهن کرمانشاه واگذار می گردد.

استاندار کرمانشاه نیز تا به امروز بارها در رابطه با ایجاد اداره کل راه آهن کرمانشاه با وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی داشته است و کماکان این موضوع را یکی خواسته های اصلی استان از این وزارتخانه عنوان می نماید.

بازوند در گفت و گو با ایرنا، مشخص تکلیف مدیریت راه آهن و استقرار اداره کل راه آهن را یکی دیگر از مطالبات جدی مردم کرمانشاه و یک حق کاملا طبیعی دانست و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر اجرایی گردد.

رسیدن به مدیترانه در انتظار هزار و 700 میلیارد تومان

راه آهن کرمانشاه قرار است با عبور از اسلام آبادغرب، گیلان غرب و قصرشیرین به مرز خسروی برسد و در بلندمدت به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل گردد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه راه آهن کرمانشاه - خسروی در صورت راه اندازی می تواند نقش بسیار بزرگی در توسعه منطقه ایفا نماید، گفت: به همین دلیل یکی از مطالبات جدی استان تامین اعتبار یک هزار و 700 میلیارد تومانی برای اتمام پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی توسط دولت است.

بازوند با اشاره به بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی (ع) اضافه نمود: راه اندازی راه آهن کرمانشاه کرمانشاه به خسروی علاوه بر یاری به فرایند صادرات کالا تردد زائران اربعین حسینی را نیز تسهیل خواهد نمود.

زیرساخت های راه آهن در عراق و سوریه فراهم است و در صورتی که راه آهن ایران تا خسروی برسد، راه آهن ایران با توجه به روابط مطلوبی سیاسی با این 2 کشور به دریای مدیترانه متصل خواهد شد.

به گفته کارشناسان مالی، راه اندازی این راه آهن تحولی اساسی در حمل نقل غرب آسیا ایجاد خواهد نمود و کالاهای تولیدی این قاره راحت تر به آب های مدیترانه و اروپا منتقل خواهند شد.

از این رو در شرایطی که کشور در تحریم نفتی قرار گرفته است، تقویت زیرساخت های حمل و نقل می تواند منبع درآمد قابل توجهی برای کشور محسوب گردد.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت هم اکنون دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

فرودگاه بین المللی شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه نیز هم اکنون به علت داشتن زیرساخت های لازم به استان های همجوار خدمات رسانی می نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "راه بی رونق آهنی در کرمانشاه" امتیاز دهید

1 کاربر به "راه بی رونق آهنی در کرمانشاه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه بی رونق آهنی در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید