عجایب هفتگانه دنیای مدرن را بهتر بشناسید

به گزارش وبلاگ ماریانا، عجایب هفتگانه دنیای مدرن شامل گران ترین، عظیم ترین، مرتفع ترین یا طولانی ترین سازه های ساخته دست انسان در دنیای امروزی می گردد. اگر اهرام مصر، تاج محل یا دیوار چین عجایب دوران باستان هستند، دنیای مدرن نیز بناهایی را در دل خود جای داده است که دیدن آن ها بسیار اعجاب آور خواهد بود.

عجایب هفتگانه دنیای مدرن را بهتر بشناسید

وبلاگ ماریانا | سرویس گردشگری - از عجیب ترین بنا های تاریخی گرفته تا عجایب هفتگانه دنیای مدرن؛ نگاه کردن به این بناهای خارق العاده دنیا، کار بسیار هیجان انگیزی است. داستان هایی که درباره نحوه ساخت و شکل گیری آن ها بیان می گردد، یک سوال در ذهن به وجود می آورد؛ آیا این سازه ساخته دست بشر است؟ در ادامه با عجایب هفتگانه دنیای مدرن آشنا می شوید. نام این هفت بنای اعجاب آور در بیشر مقالات و روزنامه های معتبر با صفت بی نقص یاد می گردد.

1. پل گلدن گیت آمریکا

اگر بخواهید از سانفرانسیسکو به ایالت کالیفرنیا بروید، تنها راه عبور از دریا، پل گلدن گیت است. این سازه فوق العاده عظیم به پل نارنجی نیز معروف است. این پل در سال 1937 با هزینه ای معادل 35 میلیون دلار در مدت 4 سال ساخته شد و افتتاح گشت. پل معلق گلدن گیت یکی از مهم ترین نماد های آمریکا و جزو عجایب مهندسی دنیای مدرن محسوب می گردد. این پل حدود 887000 تن وزن دارد و در ارتفاع 67 متری از سطح آب قرار گرفته است.

طول پل 1300 متر است و 2 برج عظیمی که در دو طرف آن قرار گرفته اند، هرکدام 227 متر ارتفاع دارند. بر روی پل 6 راستا عبور قرار گرفته است و 2 راستا دیگر هم برای عبور عابران پیاده وجود دارد. حداکثر سرعت برای رد شدن از پل 70 کیلومتر است. عوارض عبور موتور سیکلت 3 و خودرو ها 5 دلار است. جالب است بدانید از سال 1937 تا 1997 حدود 41 میلیون خودرو از این پل عبور نموده اند.

2. برج سی اِن تاور

بلندترین برج مخابراتی دنیا را نیز می توانیم به فهرست عجایب هفتگانه دنیای مدرن اضافه کنیم. برج سی ان در تورنتو کانادا واقع شده است. این برج از معدود سازه های غول پیکر دنیا است که به بخش خصوصی مربوط می گردد و در راستای اهداف خود توانسته به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند. در بالای برج و در سازه رأس آن امکانات فراوانی از جمله باشگاه های ورزشی، کلوپ، رستوران و کافه وجود دارد تا جهانگرد ها بتوانند لحظات خوشی را در آن سپری نمایند.

وجود دوربین و تلسکوپ های قوی در برج سی ان باعث شده تا دیدن آسمان و نمایی از کل شهر تورنتو به یکی از تفریحات جذاب در این برج تبدیل گردد. برای جا به جایی افراد در برج از 4 آسانسور فوق العاده سریع استفاده می گردد که توانایی انتقال 1200 نفر در ساعت را به بالای برج دارند. این ساختمان دارای 7 طبقه است و ارتفاع آن به 338 متر می رسد. پایه های این برج حدود 15 متر زیر زمین قرارگرفته اند و ضخامت آن ها به بیش از 71 متر می رسد. برای ساخت این فونداسیون های Y شکل، حدود 7000 متر مربع بتن ریزی شده است. برج سی ان در برابر باد هایی با سرعت 120 مایل بر ساعت کاملاً مقاوم است.

3. سد ایتایپو

یکی از جالب ترین و کاربردی ترین عجایب هفتگانه دنیای مدرن، نماد همکاری بین دو ملت است؛ سد عظیم ایتایپو! این سد بر روی روی رودخانه پارانا واقع شده است و عظیم ترین سد فراورینماینده برق در دنیا به شمار می آید. این رودخانه در مرز بین دو کشور پاراگوئه و برزیل قرار گرفته است. کار آنالیز و شروع عملیات آن در سال 1960 شروع شد، اما مذاکرات بر سر جزییات نهایی بسیار طولانی بود. در آرژانتین مقامات نگران این بودند که اگر سد ناگهان باز گردد تمام پایتخت آن کشور زیر سیل فرو خواهد رفت. اما در نهایت این بحث ها توافق نامه ای چند جانبه در سال 1979 به تصویب رسید و رضایت طرفین قرار داد گرفته شد.

ارتفاع سد ایتایپو 225 متر و عرض آن چیزی در حدود 7.2 کیلومتر است. ساخت این سد یک شاهکار عظیم مهندسی در دنیا محسوب می گردد. جالب است بدانید که برای ساخت این سد عظیم ابتدا چندین سد کوچک ساخته شد تا جریان آب را کنترل نمایند و مهندسان بتوانند در سد اصلی کار نمایند. برای ساخت این سد حدود 50 میلیون تن خاک و سنگ را جابه جا شده است. در این سد، 20 توربین عظیم کار فراوری برق را انجام می دهند که در نتیجه آن، حدود 90 درصد برق کل کشور پاراگوئه و 25 درصد برق برزیل تامین می گردد.

4. کانال پاناما

حاصل یکی از پیچیده ترین عملیات های مهندسی دنیا خاتمه به ایجاد آبراهه ای مهم و شگفت انگیز تبدیل شد که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می نماید. همان طور که از نام کانال پاناما معین است، این کانال آبی عظیم در کشور پاناما قرار گرفته است. علت اصلی ایجاد کانال پاناما این بود که در گذشته کشتی ها برای رفتن از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام، مجبور بودند که کل آمریکای جنوبی را دور بزنند اما حالا کشتی ها می توانند به صورت مستقیم از اروپا به آمریکا آمده و با گذر از این کانال به اروپای شرقی بروند.

در قرن 16، اولین کوشش ها توسط فرانسوی ها برای ساخت این آبراه انجام شد. آنقدر کار طراحی و ساخت آن پیچیده بود که پروژه آن ها با کشته شدن 22 هزار کارگر به شکست انجامید. اما آمریکایی ها در نهایت در سال 1900 ادامه پروژه را شروع کردند و پس از پیچیده ترین عملیات های مهندسی که تا کنون به کار رفته بود توانستند در سال 1914 این آبراه 77 کیلومتری را افتتاح نمایند. در این دوره کاری نیز حدود 7000 کارگر دیگر کشته شدند.

اما سیستم کارکرد این کانال به چه صورت است؟ ابتدا مهندسان می خواستن با خاک برداری خشکی، این دو دریا را به هم متصل نمایند که این امر محقق نشد. سپس آمریکایی ها به این فکر افتادند که از بالابر های هیدرولیکی استفاده نمایند. زیرا سطح خشکی بسیار بالاتر از سطح دریا بود. اما این هیدرولیک ها چطور عمل می نمایند؟ در ابتدا به یاری هیدرولیک بالابر که در ابتدای ورودی کانال قرار گرفته، کشتی ها را بالاتر از سطح آب اقیانوس می برند. سپس کشتی را وارد کانال مصنوعی نموده و از طریق پایین بر هیدرولیکی درون آب دریاچه آن قرار می دهند تا حرکت خود را ادامه دهد.

5. تونل مانش

باید نشان برتر عجیب ترین عجایب هفتگانه دنیای مدرن را به تونل مانش بدهیم؛ یک تونل زیر آبی 50 کیلومتری که فرانسه را به انگلستان متصل می نماید. تونل مانش حدود 40 متر زیر آب ساخته شده است که 2 خط قطار حمل اتومبیل و مسافر درون آن قرار گرفته است و بندر پادوکاله را به فوکستون انگلیس متصل می نماید.

هزینه اجرای این پروژه جذاب حدود 10 میلیارد دلار بوده است. تونل مانش در سال 1994 رسماً افتتاح گشت. عبور از این تونل فقط 20 دقیقه زمان می برد. نکته جالب در زمان ساخت تونل این بود که از دو طرف کار شروع شد و می بایست دو گروه انگلیسی و فرانسوی بدون کوچک ترین اختلافی به هم برسند که گروه انگلیسی زودتر این کار را انجام داد.

6. برج امپایر استیت

محله منهتن نیویورک را می توانیم یکی از خاص ترین محله های شهری دنیا بنامیم. در اینجا برجی بلند به نام امپایر استیت وجود دارد که تا قبل از ساخته شدن ساختمان های تجارت دنیای، بلندترین ساختمان دنیا نامیده می شد. ساخت این سازه مهندسی در سال 1930 شروع شد و فقط در طول 14 ماه، به انتها رسید. ساخت این برج به صورت 24 ساعته در جریان بود و توانستند رکورد سریع ترین ساخت یک برج بلند را به خود اختصاص دهد. در جریان این عملیات 3400 نفر کارگر به طور هم زمان روی آن کار می کردند.

این ساختمان در 102 طبقه به ارتفاع 448 متر ساخته شده است. البته ارتفاع سازه 391 متر است و مابقی آن را یک آنتن تلویزیونی تشکیل می دهد. برای ساخت امپایر استیت 24 میلیون دلار هزینه شده است و جزئی از میراث تاریخی آمریکا محسوب می گردد.

7. منطقه دلتا

هلند کشوری است جذاب اما با سیستم جغرافیایی خاص! معمولاً همه کشورهای دنیا دارای ارتفاعات مختلفی از سطح دریا هستند، اما هلند این گونه نیست. در واقع می توان گفت بیشتر سطح کشور هلند پایین تر از سطح دریاست و این یک چالش عظیم برای این کشور به شمار می رود. پایین بودن از سطح دریا به معنای آن است که آب دریا ها می تواند در کشور سرازیر گردد و بیشتر زمین های آن را زیر خود فرو ببرد. به همین دلیل بود که مقامات این کشور از حدود سال 1950 در بخش های جنوبی هلند اقدام به ساخت سد هوایی خاصی کردند. این سد مجموعه ای از کانال ها، اهرم ها، خاک ریز و سیل گیر است که می تواند شرایط آب را در این منطقه کنترل کند. این پروژه را مهندسان آمریکایی در دهانه رود های راین، شلت و مویزه انجام دادند تا از ادامه خسارات به زمین های این منطقه جلوگیری نمایند.

در این طرح حدود 300 سازه عمرانی بنا شد؛ طول تمام سد ها به 30 کیلومتر رسید و چیزی در حدود 500 کیلومتر خاک ریز برای راهنمایی آب در این منطقه بنا شد. این عظیم ترین عملیات مهندسی ضد سیلاب در دنیا است که با فناوری بسیار پیچیده و شگفت انگیز همچنان در حال تکمیل شدن است. بنابراین قرار دادن آن در میان عجایب هفتگانه دنیای مدرن غیر منطقی نیست.

منبع: setare.com

به "عجایب هفتگانه دنیای مدرن را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب هفتگانه دنیای مدرن را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید