عبور ارزش بورس از مرز 190 میلیارد دلار

به گزارش وبلاگ ماریانا، محاسبات خبرنگاران نشان می دهد میانگین بازده سرمایه گذاری در بورس، در طول 2 سال اخیر 600 درصد بوده است.

عبور ارزش بورس از مرز 190 میلیارد دلار

وبلاگ ماریانا - بهزاد رنجبر: با رشد 3.5 درصدی بورس در مبادلات روزشنبه ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار به مرز 190 میلیارد دلار رسید. حالا محاسبات وبلاگ ماریانا نشان می دهد؛ میانگین بازده سرمایه گذاری در بازار سهام ایران در طول فروردین سال جاری به رکورد بی نظیر 30 درصد نزدیک شده است.

700 روز از شروع موج صعود بورس می گذرد؛ فرایندی که از اردیبهشت 1397 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در این دوره شاخص بورس با وجود فراز و نشیب هایی که داشته، 600 درصد رشد نموده و از سطح 99 هزار واحد به سقف 669 هزار واحد رسیده است. در طول این مدت ارزش کل شرکت های بورس چند برابر شده و ارزش کل بازار سهام را هم با خود بالا کشیده است. به باور کارشناسان این فرایند رو به رشد کماکان ادامه خواهد داشت، به ویژه آن که اکنون دولت نیز آشکارا از بازار سرمایه حمایت می نماید و بخشی از سیاست های کلان اقتصادی خود را بر رشد بورس متمرکز نموده است.

  • رشد ارزش کل بازار سهام ایران

آمارهای محاسبه شده در وبلاگ ماریانا نشان می دهد در طول 700 روز گذشته 140 میلیارد دلار، بر ارزش کل بازار سهام ایران، یعنی ارزش سهام شرکت های حاضر در بورس و فرابورس اضافه کرده شده است. در ابتدای سال 1397 ارزش کل بازار سهام ایران رقمی معادل 50 میلیارد دلار بود اما در نخستین روز هفته جاری و در پی رشد 3.5 درصدی شاخص کل بورس تهران، ارزش کل بازار سهام ایران، برای نخستین بار در طول 51 سال فعالیت بازار سرایه در ایران، از مرز 3000 هزار میلیارد تومان، عبور کرد. اکنون بازار سهام فقط چند گام دیگر تا عبور از مرز 190 میلیارد دلار و حتی رسیدن به 200 میلیارد دلار فاصله دارد. محاسبات وبلاگ ماریانا نشان می دهد در سرانجام مبادلات روز شنبه میانگین بازده سرمایه گذاری در بورس از ابتدای سال جاری تا به امروز به 29.5 درصد رسیده است. پارسال سرمایه گذاران به طور میانگین 180 درصد بازده در بورس به دست آوردند حالا به نظر می رسد با تداوم وضع موجود بازده سال جاری سرمایه گذاری در بورس از بازده پارسال هم بیشتر گردد.

  • حمایت از بورس و تداوم عرضه سهام دولتی

به موازات رشد نماگر های بازار سرمایه، حسن روحانی رئیس جمهوری هم درگفت وگو با فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، دستور داد بورس به یک بازار عظیم و قابل اتکا تبدیل گردد. اوتاکید نمود: وزارت اقتصاد و مجموعه بورس باید کوشش نمایند که بورس به عنوان یک بازار عظیم قابل اعتماد و اتکا برای سرمایه گذاری های اصولی و قابل اطمینان و با کمترین ضریب خطر به جامعه معرفی گردد تا از هدررفت سرمایه ها در بازارهای غیرقابل اتکا و غیرمولد جلوگیری گردد.

او همچنین، دستور داد عرضه سهام بنگاه های عظیم در بورس، با برطرف موانع احتاقتصادی شتاب بگیرد و تداوم یابد. روحانی با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس تاکید نمود: باید فرایند عرضه سهام شرکت های عظیم در بورس تداوم یافته و موانع احتاقتصادی در این راستا، هر چه سریع تر مرتفع گردد. این برای دومین بار از ابتدای سال جاری تا به امروز است که حسن روحانی از وزیر اقتصاد می خواهد زمینه واگذاری سریع تر سهام شرکت های دولتی را در بورس فراهم کند. نشانه های حمایت دولت از تداوم رشد بورس از اواسط پارسال نمایان شد از ابتدای سال جاری هم با توجه به تاکیدهای رئیس جمهوری سهامداران به این نتیجه رسیده اند که دولت میخواهد از بورس حمایت کند. پارسال چتر حمایتی دولت در افزایش توجه سرمایه گذاران به بورس تاثیر زیادی داشت و به ورود سهامداران تازه وارد به بورس منجر شد، به طوری که طبق آماری که پیش تر وبلاگ ماریانا منتشر نموده بود فقط در طول بهمن و اسفند پارسال 300 هزار سهامدار جدید وارد بورس شدند براساس تازه ترین برآوردها فرایند ورود سرمایه گذاران جدید به بورس در فروردین سال جاری، حتی از بهمن و اسفند پارسال فراتر بوده است.

  • دولت از بورس حمایت خواهد نمود

نظریه حمایت دولت از بورس این روزها به یک نظریه فراگیر تبدیل شده و اغلب سرمایه گذاران با فرض حمایت دولت در حال ورود به بورس هستند. تحلیل گران هم با آنالیز مولفه های اقتصادی معتقدند نظریه حمایت دولت از بازار سرمایه صحیح است و دربخش مهمی از سیاست های اقتصادی دولت به ناچار بر حمایت از بورس متمرکز شده است.

محسن طاهری تحلیل گر بازارهای اقتصادی می گوید: دلیل رشد فعلی بازار، هجوم نقدینگی است دولت این نقدینگی را به دلایل عدیده ای به سمت بورس راهنمایی نموده بنابر این تا زمانی که دولت بخواهد بورس رشد خواهد نمود.

او درباره اینکه چرا دولت در کوشش است نقدینگی را به بورس راهنمایی کند شرح داد: اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران و کاهش درامد های دلاری، کاهش قیمت نفت، شیوع کرونا، کاهش درآمد های اقتصادیاتی دولت و نگرانی از رشد قیمت دلار از جمله دلایلی است که دولت تمایل دارد نقدینگی در بورس بماند.

او اضافه کرد:با تداوم رشد بورس دولت می تواند با فروش دارایی هایش درآمد زایی کند و در عین حال از رشد قیمت دلار هم جلوگیری کند. در عین حال این امکان فراهم می گردد که نقدینگی خلق شده به واسطه کسری بودجه به سمت بورس راهنمایی گردد و از تورم جلوگیری گردد.

او درباره اینکه دولت تا چه زمانی از بورس حمایت خواهد نمود گفت: هر زمان که دولت از تحریم خارج شد و توانست نفت خود را صادر کند و منابع لازم برای اداره کشور را در اختیار بگیرد آن گاه باید امیدی به حمایت دولت از بازار نداشت.

او شرح داد: برطرف تحریم ها یا انجام مذاکره بین ایران و آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و حسن روحانی در ایران شدنی نیست بنابراین دولت فعلا به بورس احتیاج دارد و مجبور است از بازار حمایت کند.

این کارشناس درباره اینکه اگر نقدینگی به بورس راهنمایی نمی شد چه اتفاقی رخ می داد گفت: چنانچه نقدینگی به بورس راهنمایی نمی شد، حجم نقدینگی به کاهش ارزش پول ملی و تورم و در نهایت به رشد قیمت دلار منجر می شد، سپس بازار سرمایه دوباره به واسطه رشد قیمت دلار با صعود روبرو می شد با این تفاوت که این بار علاوه بر بورس، منحنی نرخ تورم هم به شدت رشد می کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "عبور ارزش بورس از مرز 190 میلیارد دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور ارزش بورس از مرز 190 میلیارد دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید