وزیر نفت: آمادگی داریم در سریعترین زمان به بازار نفت برگردیم

به گزارش وبلاگ ماریانا، وزیر نفت ثبات و تدوام همکاری اوپک پلاس در شرایط کنونی را یاری بزرگ به مصرف کنندگان بیان نمود و گفت: امیدوارم دولت های بزرگ غربی درک درستی از این حساسیت ها داشته باشند و در جهت تحقق امنیت انرژی دنیا، رفتاری منطقی در پیش بگیرند. زمستان سال جاری برای اروپایی ها و برای همه دنیا بسیار مهم است و باید از هم اکنون به فکر باشند.

وزیر نفت: آمادگی داریم در سریعترین زمان به بازار نفت برگردیم

به گزارش شانا، جواد اوجی در حاشیه سی ویکمین نشست سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک پلاس اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار گردید که بر اساس فرایند تصمیم های ماه های پیشین، روی کاغذ میزان کاهش فراوری کشور های عضو اوپک پلاس در چارچوب توافق ژوئیه 2021، در انتهای ماه اوت سال 2022 در عمل صفر می گردد.

وی با بیان اینکه اوپک پلاس به صورت ماهانه و به تدریج تصمیم به افزایش عرضه نفت خود به بازار گرفت و بر اساس برنامه ریزی در چارچوب توافق، سطح فراوری کشور های اوپک پلاس به سطح پیش از شروع توافق در ژوئیه سال 2021 بازگشته است، توضیح داد: با این حال، مطابق آنچه که پیش تر تصمیم گیری شده بود، توافق اوپک پلاس تا خاتمه سال 2022 تمدید شده است و فراوریکنندگان حاضر در این توافق، به طور جدی خواستار ادامه همکاری برای حمایت از ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاورد های این توافق هستند.

وزیر نفت گفت: آنچه که در این نشست از سوی همه کشور های عضو مورد تأکید نهاده شد، تداوم همکاری اوپک و غیراوپک در زمینه حفظ و ارتقای ثبات بازار نفت است و جمهوری اسلامی ایران نیز در عالی ترین سطح، بر ادامه همکاری بین فراوریکنندگان اوپک و غیراوپک تأکید دارد و از آن حمایت می نماید.

اوپک پلاس با دقت بازار را رصد می نماید

اوجی توضیح داد: با توجه به کاهش فراوری بعضی از فراوریکنندگان اوپک پلاس و تحقق نیافتن سطوح فراوری تعهد شده و کاهش سطح ذخیره سازی های تجاری نفت خام و فرآورده های نفتی در بعضی از کشور های بزرگ مصرف کننده، سی ویکمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک ضمن حمایت دوباره از تصمیم نوزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیراوپک (ژوئیه 2021)، بر اساس اجماع تصمیم گرفت برای ماه سپتامبر 2022 مجموع فراوری کشور های اوپک و غیراوپک به میزان 100 هزار بشکه در روز افزایش یابد و اوپک پلاس در قالب نشست های کارشناسی و وزارتی ماهانه به رصد و نظارت خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده، پایبندی مناسب کشور های عضو اوپک پلاس در ماه ژوئن سال 2022 به سطح 320 درصد رسید، اضافه نمود: علت اصلی افزایش سطح پایبندی، فراوری نشدن به میزان تعهد شده از سوی بعضی از کشور ها بوده است، بازار نفت، با وجود بعضی نگرانی ها از پیامد های تنش های ژئوپلیتیکی برای رشد مالی جهان و آسیب های احتمالی برای تقاضا، در راستا توازن و ثبات در حال حرکت است.

وزیر نفت اظهار کرد: در نشست امروز باز هم تأکید شد که کشور های عضو ائتلاف اوپک پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارند و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازار نفت، به سرعت تصمیم گیری و اقدام های لازم از سوی اوپک پلاس انجام گردد.

آمادگی داریم در سریعترین زمان به بازار نفت برگردیم

اوجی با تأکید بر اینکه اوپک پلاس در بالاترین سطح همکاری خود واقع شده است و فکر می کنم تقریباً همه اعضای اوپک پلاس در زمینه دستاورد های این همکاری برای ثبات بازار دیدگاه هایی یکسان دارند، اضافه نمود: ثبات و تداوم همکاری اوپک پلاس می تواند در شرایط بحرانی کنونی یاری زیادی به مصرف کنندگان جهان کند. امیدوارم دولت های بزرگ غربی نیز درکی صحیح از این حساسیت ها داشته باشند و در راستا تحقق امنیت انرژی جهان، رفتاری منطقی در پیش گیرند. زمستان سال جاری برای اروپایی ها و برای همه جهان بسیار مهم است و باید از هم اکنون به فکر باشند.

وی با یادآوری اینکه همان طور که بار ها اعلام نموده ام سیاست زدایی از مقوله امنیت انرژی باید به عنوان ضرورتی جهانی مورد توجه قرار گیرد، گفت: وضع بازار جهانی نفت به گونه ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می تواند جوابگوی بخشی از مشتریان و یاری کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازار های جهانی باشد.

وزیر نفت توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر این مسئله تأکید دارد که بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسان های بازار یک بازی باخت - باخت برای همه بازیگران این عرصه است، ما به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی داریم در سریعترین زمان ممکن فراوری نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم ها افزایش دهیم.

اوجی تأکید کرد: بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت و گاز طبیعی از سوی ایران است، با این حال، استفاده از این ظرفیت، نیازمند اراده سیاسی و تصمیم گیری کشور های مصرف کننده است.

منبع: فرارو

به "وزیر نفت: آمادگی داریم در سریعترین زمان به بازار نفت برگردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: آمادگی داریم در سریعترین زمان به بازار نفت برگردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید