چرا خرید کارت گرافیک در سال 2021 انقدر سخت شده است؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، کمبود جهانی کارت گرافیک در بازار مسائل زیادی را برای کاربران ایجاد کرده و گاهی اوقات به ناچار باید پول بیشتری را برای خرید این اقلام بپردازند. اما چرا خرید یک کارت گرافیک در سال 2021 بسیار سخت تر از سال های گذشته شده است؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا خرید کارت گرافیک در سال 2021 انقدر سخت شده است؟

قیمت ها رو به افزایش و عرضه رو به کاهش

واحد پردازش گرافیکی (GPU) یا همان کارت گرافیک یکی از قطعات اساسی برای بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ محسوب می گردد. کارت گرافیک به زبان ساده وظیفه نمایش تصاویر بر روی نمایشگر کامپیوتر را بر عهده دارد و نمایش انواع محتوای مولتی مدیا و رندر گرافیک های سه بعدی پیچیده در بازی های کامپیوتری را امکان پذیر می کند. همچنین افرادی که در حوزه هایی مانند طراحی گرافیکی، ویرایش فیلم و انیمیشن های سه بعدی کار می کنند، به کارت گرافیک نیاز مبرم دارند.

اگر امسال یا سال گذشته به دنبال خرید سیستم دسکتاپ بوده اید، به احتمال زیاد با افزایش قیمت جهانی کارت های گرافیک و در دسترس نبودن برخی مدل ها روبرو شده اید. گفتنی است در بازار جهانی بسیاری از فروشگاه های آنلاین و فیزیکی با مشکل کمبود کارت های گرافیک دست وپنجه نرم می کنند و حتی در صورت دسترسی به کارت گرافیک، بسیاری از مدل ها با قیمت بسیار بالاتری به فروش می رسند.

به همین خاطر بسیاری از گیمرها و افرادی که به هر دلیلی به کارت گرافیک نیاز دارند باید موانع زیادی را پشت سر بگذارند و حتی احتمالا در نهایت هم نمی توانند گزینه انتخابی خود را با قیمت معقول پیدا کنند. به همین خاطر، مشتری های زیادی برای کارت های گرافیک دست دوم به وجود آمده و از طرف دیگر کاربران زیادی هم ترجیح می دهند به پردازنده های دارای گرافیک یکپارچه بسنده کنند. همچنین این کمبود باعث شده که کاربران زیادی از خرید سیستم دسکتاپ منصرف شوند.

کمبود جهانی تراشه

صنعت کارت گرافیک جهان در دستان دو شرکت انویدیا و AMD واقع شده است. این دو شرکت سازنده تقریبا تمام کارت های گرافیک موجود در کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها هستند. در این میان، انویدیا با سری GeForce GTX سهم بازار بیشتری را در اختیار دارد و AMD هم با سری Radeon RX طرفداران زیادی دارد.

مهم ترین دلیل کاهش عرضه کارت های گرافیک، کمبود جهانی تراشه است. همه گیری کرونا به همراه دلایل دیگر منجر به کاهش تولید تراشه ها شده و این موضوع در کنار افزایش تقاضا برای کامپیوترها و انواع گجت ها، فشار را برای تولیدکنندگان چندین برابر کرده است.

در این میان، باید خاطرنشان کنیم که تنها بازار کارت های گرافیک تحت تأثیر این مشکل قرار نگرفته اند و چندین صنعت دیگر هم به دلیل همین کمبود جهانی تراشه با مسائل متعددی روبه رو شده اند. به عنوان مثال می توانیم به کاهش تولید اتومبیل های مبتنی بر تراشه های پیشرفته اشاره کنیم. علاوه بر این، همچنان میزان تولید کنسول های پلی استیشن 5 و نسل جدید ایکس باکس پایین تر از حد انتظار است و به همین خاطر کاربران هنوز به راحتی نمی توانند این کنسول ها را خریداری کنند. در ضمنً نباید تأخیر در عرضه برخی از گوشی های هوشمند را هم از قلم بیندازیم.

استخراج رمزارز

در کنار کمبود جهانی تراشه، استخراج رمزارز هم مشکل کمیابی کارت گرافیک را دوچندان کرده است. طی یک سال گذشته، قیمت بسیاری از رمزارزها به طور قابل توجهی افزایش یافته اند و به همین خاطر روزبه روز افراد بیشتری به استخراج آن ها روی می آورند. در این فرایند، توان سخت افزاری برای ایجاد توکن های جدید رمزارزهای مختلف استفاده می گردد.

برای استخراج رمزارز که اصطلاحا ماینینگ گفته می گردد، عمدتا کارت های گرافیک استفاده می شوند و با اتصال چندین کارت گرافیک به یکدیگر، یک ریگ ماینینگ (Mining Rig) ایجاد می گردد. کارت های گرافیک برای استخراج رمزارز باید از حداکثر توان خود استفاده کنند و به همین خاطر دیگر امکان فروش مجدد آن ها وجود ندارد. در همین زمینه انویدیا اعلام کرده که می خواهد در آینده کارت های گرافیک مختص استخراج رمزارزها را راهی بازار کند تا مشکل کمبود این محصولات برطرف گردد.

در اوایل سال 2021 انویدیا تلاش کرد استخراج رمزارز با کارت های گرافیک سری RTX 3060 غیرممکن کند ولی مدتی بعد به طور تصادفی درایوری را برای این کارت های گرافیک منتشر کرد که به لطف آن، استخراج رمزارز با این کارت های گرافیک امکان پذیر شد.

معضل دلال ها

یکی دیگر از عوامل مهم کمبود کارت گرافیک به دلال ها برمی گردد. دلال ها کارت های گرافیک را از فروشگاه ها با قیمت مناسب می خرند و آن ها را از طریق سایت هایی مانند Ebay با قیمت بسیار بیشتری به فروش می رسانند. این یعنی هرگاه که شرکتی مانند انویدیا محصولات خود را راهی فروشگاه ها می کند، بسیاری از آن ها به سرعت توسط دلال ها خریداری می شوند تا چندین برابر قیمت اولیه به فروش برسند.

بسیاری از دلال های حرفه ای از ربات هایی استفاده می کنند و با استفاده از آن ها فروشگاه های اینترنتی مختلف را زیر نظر می گیرند تا در صورت موجود شدن کارت های گرافیک مختلف، به سرعت آن ها را خریداری کنند. برخی از فروشگاه های اینترنتی و فیزیکی در این زمینه محدودیت هایی اعمال کرده اند تا هر نفر فقط قادر به خرید یک کارت گرافیک باشد.

شرایط کارت های گرافیک در آینده

انویدیا مدتی قبل اعلام کرد که احتمالا کمبود کارت گرافیک تا سرانجام سال 2021 ادامه پیدا می کند. در حال حاضر، آمار تولید کارت های گرافیک انویدیا و AMD به دوران پیش از همه گیری کرونا رسیده ولی تقاضا همچنان بسیار بیشتر از عرضه است.

به همین خاطر اگر به دنبال خرید سیستم دسکتاپ هستید، برای خرید کارت گرافیک قدرتمند با محدودیت های زیادی روبرو هستید. از طرف دیگر، اگر مثلا گیمر حرفه ای نیستید یا در زمینه کارهایی مانند ویرایش فیلم ها فعالیت ندارید، بهتر است تا بهبود اوضاع به پردازنده های دارای گرافیک یکپارچه بسنده کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا خرید کارت گرافیک در سال 2021 انقدر سخت شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید کارت گرافیک در سال 2021 انقدر سخت شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید