از ویژگی سازمان های نوین چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، بیل گیتس در کتاب سرعت اندیشه تلویحا به موضوع یکپارچگی مقیاس ها اشاره دارد . وی خاطر نشان می سازد که در دهه 2000 آنچنان که اطلاعات جمع آوری و مدیریت می گردد ، آنچنان که یک محصول تازه فراورش و به بازار عرضه می گردد می تواند پیروزی یا ناکامی سازمان عرضه کننده را بدنبال داشته باشد . یعنی ورود به بازار و خروج از صحنه رقابت همزمان خواهد بود . وی یادآور می گردد که دهه 2000 دهه شتاب و سرعت تغییر خواهد بود . کلید موفقیت در این دهه سرعت اندیشه است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

از ویژگی سازمان های نوین چه می دانید؟

روان بودن جریان اطلاعات برجسته ترین ویژگی سازمانها ، در اقتصاد مبتنی بر دانش است . روان بودن اطلاعات در سازمان ، مانند جریان خون در رگ ها ، راهکار های فردی و گروهی فراوانی را برای فرآیند توسعه محصول تازه با خود به همراه می آورد . ابزارهای دیجیتالی راه آسان دستیابی ، پخش و بکارگیری منابع مورد احتیاج فرآیند را بسیار هموار نموده است .

کار اطلاعاتی در اقتصاد مبتنی بر دانش ، برای توسعه محصول تازه ، کار فیزیکی به نوع تازه کار ، کار اطلاعاتی تحویل می گردد . کار اطلاعاتی (Information Work) به روش پردازش اطلاعات در مغز انسان یا رایانه اطلاق می گردد .

بخش اعظم کارها (بیش از 80 %) در اقتصاد مبتنی بر دانش ، کار اطلاعاتی است . حتی در مقیاس کشوری بیشتر حجم کاری کشورهای پیشرفته کار فکری (اطلاعاتی) است . بکارگیری ابزارهای دیجیتالی شرکت را قادر می سازد کار اطلاعاتی را با کارایی ، عمق و خلاقیت بیشتر انجام دهد . به تعبیری ، تفاوت فراورده های ملموس (کالا و محصول صنعتی) و فراورده های داده ای (اطلاعات) مانند حرکت اتمها در حالتی که محصولی مانند خودرو یا رایانه تولید می گردد و پیت ها در حالتی که کاری مانند تجزیه و تحلیل داده ها انجام می گردد می باشد . بنابراین در اقتصاد مبتنی بر دانش ، سازمانها در پی تبدیل کارهای نیرو بر به کارهای دانش بر هستند .

کارهای دانش بر یعنی افزودن اندیشه انسانی به داده ها برای حل مسائل رودرروی سازمان و از جمله توسعه محصول تازه . همانطور که بیشتر اشاره شد در دهه 1970 سرعت توسعه محصول تازه مثلا یک خودرو ، از پیدایش اندیشه ، طراحی ، ساخت تا روانه شدن به بازار فروش حدود 25 سال طول می کشید ، در 1990 این زمان به حدود 5 سال ، در 1998 به یک سال رسید . امروزه توسعه محصول تازه به روز و حتی به ساعت بیان می گردد. در حالی که کیفیت محصول نیز بصورت نمایی ارتقا یافته است . در دهه 70 سازمانها در سطح 2 و 3 سیگما فعالیت می کردند و در دهه 2000 فعالیت در سطح زیر 5 سیگما ، کسب و کار را به نابودی و ورشکستگی خواهد کشاند . بنابراین توسعه محصول تازه علاوه بر سرعت ، کیفیت را نیز به شدت تحت تاثیر قرارداده است . فرهنگ شتاب در همه عرصه های کسب و کارهای تازه در اقتصاد مبتنی بر دانش تسری پیدا نموده است . در این بستر ، هرگونه دگرگونی با خود فرصتی برای توسعه محصول تازه به همراه دارد . اگر سازمانها از نقاط قوت خود برای بکارگیری فرصت ها استفاده ننمایند ، در دام جنبه های منفی آن گرفتار خواهند شد . سازمانهای سرآمد با برخورد فعال و ارائه محصول تازه تهدیدهای این فرهنگ را به فرصت تبدیل می نمایند .

دردنیای اطلاعات بازار دیگر یک مفهوم فیزیکی ندارد . بازار دارای مفهوم دیجیتالی خواهد بود . این بازار از ویژگی های خاص خود برخوردار می باشد . تولید در این بازار با روشهای مرسوم سنتی فرق دارد . ویژگی های مهم بازار دیجیتالی عبارتند از :

  • ورود و خروجی آینده ، یعنی به سرعت برق می توان پیروز بود یا ناکام شد .
  • هاشیه سود صفر ، تولید در بازار دیجیتالی فرآیندهای خاص را می طلبد
  • ضایعات صفر
  • رقابت تنگاتنگ

در بازار دیجیتالی به همه کسب و کارها هشدار داده می گردد که اگر تا به امروز در صنعت خود بی رقیب بوده اند ممکن است بزودی مورد هجوم بازیگران بازرگانی مجازی قرار گیرند در چنین فضایی ، هیچ شرکتی نمی تواند موقعیت خود را در بازار ایمن ببیند . ورود و خروج در این بازار آنی و بدون هیچ مقدمه ای است . در یک لحظه می آید اگر پیروز شد می ماند واگر نه خارج می گردد . او به توانایی او در رقابت یعنی توانایی مدیریت و توسعه محصول تازه بستگی دارد . مدیرتی در فضای نوین با مدیریت سنتی فرق دارد . این تفاوت به تفاوت در ذات محصولات دو فضا است .

در آنجا روی منابع و روشها فرآیند مدیریت اعمال می گردد . یعنی برنامه ریزی ، سازماندهی هماهنگی و آیین منابع و روشها برای تولید کالا ، در اینجا دانش و دانایی مدیریت می گردد . مدیریت دانش یعنی گردآوری ، سازماندهی اطلاعات ، پخش و رساندن اطلاعات به کار برانی که

به آن احتیاج دارند و این یعنی جریان روان اطلاعات در شریان حیاتی سازمان و بهبود مداوم آن از راه تجزیه و تحلیل دادهها و همکاری با دیگران .

مدیریت دانش یعنی جریان روان اطلاعات برای توسعه محصول تازه و تامین بهتر احتیاجمندیهای مشتریان بنابراین مدیریت دانش یک ابزار است برای تامین احتیاجهای مشتریان که همانا توسعه محصول تازه سازمان خواهد بود . با مدیریت دانش ، هوشمندی و بهره هوشی سازمان ارتقا می یابد . آن دسته از شرکتها که از سرمایه های هوشی خوب بهره برداری نمایند می توانند به هنگام و به درستی احتیاجهای مشتریان را تشخیص داده و آن را در محصول تازه محقق سازند و خود را به عنوان پیشتازان و رهبران بازار آینده مطرح سازند . سیستم ها و زیر سیستم هایی در دسترس مدیران قرار گرفته ، با کارایی هر چه بیشتر ، قدرت پاسخگویی به هنگام سازمانهای مبتنی بردانش را به دگرگونی های محیطی، چالش های رقبا واحتیاجهای مشتریان را تقویت نماید . این سیستم ها جریان تولید شده داده ها را به موقع به افراد مناسب در سازمان می رساند .

منبع: الی گشت

به "از ویژگی سازمان های نوین چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ویژگی سازمان های نوین چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید