دانشمندان: برترین زمانِ خواب برای داشتنِ قلبی سالم بین 10 تا 11 شب است

به گزارش وبلاگ ماریانا، پژوهشگران به طور ویژه تخمین زدند که افرادی که نیمه شب یا دیرتر از آن به خواب رفته بودند، خطر بیماری های قلبی-عروقی را تا 25 درصد، و افرادی که قبل از ساعت 10 شب به خواب رفته بودند، این خطر را تا 24 درصد در خود افزایش داده بودند.

دانشمندان: برترین زمانِ خواب برای داشتنِ قلبی سالم بین 10 تا 11 شب است

وبلاگ ماریانا | وقتی صحبت از خواب می گردد، ممکن است استدلال شخصیتِ دختر موطلایی در داستان سه خرس مهربان که می گوید، نکته پیدا کردنِ تختِ خوابی مناسب است، معنی دار باشد.

به گزارش وبلاگ ماریانا ، اما تحقیقات بعلاوه نشان می دهند که یک ساعت بهینه برای خواب وجود دارد که حداقل برای پیشگیری از بیماری های قلبی و حفظ سلامت قلب مفید است. آن ها پیشنهاد می دهند که افراد نه خیلی دیر و نه خیلی زود بخوابند. ساعت بهینه برای خواب از نظر دانشمندان بین ساعت 10 تا 11 شب است.

این مطالعه که داده های آن از 88000 نفر در انگلستان به دست آمده است، پیشنهاد می دهد، خوابیدن در ساعت 10 شب یا اندکی بعد از آن، در مقایسه با دیرتر یا زودتر خوابیدن، احتمال بیماری های قلبی-عروقی را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

این مطالعه نمی تواند اثبات کند که دیرتر یا زودتر خوابیدن به ایجاد بیماری های قلبی-عروقی یاری می نماید؛ زیرا ساعتی که افراد معمولاً می خوابند ممکن است به سایر شرایط ها یا رفتار ها مانند شب زنده داری و مصرف الکل مرتبط باشد که در واقع این عوامل خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

علاوه بر آن، این مطالعه به کیفیت خواب مشارکت نمایندگان توجه دقیقی ننموده و فقط طول و زمان خوابیدن مهم بوده است.

دکتر دیوید پلنز، یکی از نویسندگان همکار مقاله از دانشگاه اِکسِتُر در لندن، می گوید، یک احتمال ممکن است این باشد که دیرتر یا زودتر به رختخواب رفتن ممکن است باعث گردد که بدنِ فرد سرنخ های مهم مثل نور صبحگاهی که برای بازیابی بدن و هماهنگ شدنِ ساعت داخلی آن ضروری است را از دست بدهد.

پلنز می گوید اگر ساعت داخلی بدن مدتِ طولانی نتواند خودش را به درستی بازیابی کند، آن ناهماهنگیِ رفتاری و ساعت شبانه روزی می تواند خطر تورم و التهاب را در بدن افزایش دهد و تنظیم گلوکز را مختل کند که هر دو در افزایش خطر بیماری قلبی نقش دارد.

پلنز و همکارانش در نشریه اروپایی قلب - سلامت دیجیتال، گزارش می دهند که 3172 نفر از 88026 نفر - که مابین سال های 2006 تا 2010 به خدمت گرفته شدند - به طور میانه 5.7 سال بعد از این پژوهش دچار بیماری های قلبی و عروقی شدند. هیچ کدام از آن ها در آغاز آزمایش ها بیماری قلبی-عروقی یا اختلال خواب نداشتند.

پژوهشگران سپس داده هایی که از مچ بند های مشارکت نمایندگان که 7 روز هفته به دست داشتند را استخراج کردند تا مشاهده نمایند آیا ارتباطی بین زمان خوابیدن این افراد در شب و بیماری قلبی-عروقی وجود دارد، یا خیر.

این تیم دریافت، از 3172 مشارکت نماینده، 1371 نفر در تمام روز های هفته به طور میانگین بعد از نیمه شب، 1196 نفر در ساعت 11 شب و 473 نفر در ساعت 10 خوابیده اند. فقط 132 نفر قبل از ساعت 10 خوابیده بودند.

بعد از در نظر گرفتن اطلاعات متعدد دیگری مانند سن، جنس، سیگاری یا غیرسیگاری بودن، طول مدت خوابیدن، بی نظمی در خواب، سابقه بیماریِ دیابت، فشار خون و پایگاه اجتماعی، محققان دریافتند که مشارکت نمایندگانی که بین ساعات 10 تا 10:59 دقیقه خوابیده بودند، در مقایسه با آن هایی که زودتر یا دیرتر از این ساعات به رختخواب رفته بودند، کمتر احتمال داشت که دچار بیماری قلبی-عروقی شده باشند.

این پژوهشگران به طور ویژه تخمین زدند که افرادی که نیمه شب یا دیرتر از آن به خواب رفته بودند، خطر بیماری های قلبی-عروقی را تا 25 درصد، و افرادی که قبل از ساعت 10 شب به خواب رفته بودند، این خطر را تا 24 درصد در خود افزایش داده بودند.

حتی 1 ساعت دیرتر به خواب رفتن هم تفاوت چشمگیری ایجاد نموده بود. آن هایی که بین ساعات 11 تا 11.59 دقیقه خوابیده بودند، در مقایسه با آن هایی که یک ساعت زودتر خوابیده بودند، 12 درصد بیشتر احتمال داشت که دچار بیماری های قلبی-عروقی شوند.

پلنز می گوید: از آنجایی سایر عوامل خطرِ بیماری های قلبی-عروقی را نیز در این پژوهش در نظر داشتیم، بدیهی به نظر می رسد که یافته های این پژوهش بسیار با اهمیت باشد.

این تیم می گویند یافته ها نشان می دهد که ساعت خواب در میان زنان اهمیت بیشتری دارد تا در میان مردان؛ هرچند که هنوز دلایل واضحی برای آن بیان نشده است.

این پژوهش محدودیت هایی هم دارد مانند اینکه فقط بروی افراد بین 43 تا 79 سال صورت گرفته است و مشارکت نمایندگان از انگلستان بوده اند. پایگاه اطلاعاتی مرتبط با ژنتیک و سبک زندگی افرادی که در این پژوهش استفاده شده است، غالباً مرتبط با سفیدپوستان بوده است.

پلنز می گوید، یک تحقیق بزرگ تر با مشارکت نمایندگان بیشتر، برای اعتبارسنجی این پژوهش ضروری است و تا قبل از آن نمی توان برای عموم ساعت درستی برای خوابیدن مشخص کرد.

با این حال، او می گوید این پژوهش از اهمیتِ بهداشت خواب و عادت هایی که به ما یاری می نمایند خواب شبانه بهتری داشته باشیم، حمایت می نماید.

مردم اغلب تصور می نمایند بیماری های قلبی-عروقی پیامد اثراتِ جسمی است. اما درحقیقت، رفتار های ماست که در نتیجه مختل کردنِ ریتم های شبانه روزی به دفعات زیاد، بر این سیستم اثر می گذارد.

منبع: The Guardian

ترجمه: سایت وبلاگ ماریانا

منبع: فرادید

به "دانشمندان: برترین زمانِ خواب برای داشتنِ قلبی سالم بین 10 تا 11 شب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان: برترین زمانِ خواب برای داشتنِ قلبی سالم بین 10 تا 11 شب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید