پسماند زباله ها، 1.5 برابر ظرفیت کره زمین!

به گزارش وبلاگ ماریانا، مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ظرفیت زیستی پذیرش پسماند 13 میلیارد هکتار جهانی است، گفت: ما 20 میلیارد هکتار جهانی از این ظرفیت استفاده می کنیم، یعنی برای پسماندهای خود به بیشتر از 1.5 برابر کره زمین نیاز داریم.

پسماند زباله ها، 1.5 برابر ظرفیت کره زمین!

زهرا جواهریان با بیان اینکه برای دفع پسماند از دو شاخص ظرفیت زیستی و ردپای اکولوژیکی استفاده می کنیم، گفت: ظرفیت زیستی به این معناست که چقدر منابع قابل استفاده داریم و چقدر از آن را تبدیل به پسماند می کنیم و پسماند فراوریی یک سال ما چقدر به زمین اجازه خودپالایی می دهد.

وی با بیان اینکه سرانه ظرفیت زیستی کشور ما 0.84 در هکتار جهانی است، گفت: این در حالی است که مقدار رد پای اکولوژیک ما یعنی مقدار مصرف ما از ظرفیت زیستی 2.66 است.

مدیرکل توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه فراوری پسماند باید به مقدار ظرفیت زیستی کره زمین باشد، گفت: ما روزانه 50 هزار تن زباله فراوری می کنیم که فراوری سرانه آن نیز 650 تا 700 گرم در روز است. جواهریان با اشاره به اینکه زباله، طلای سیاه است، گفت: راه های مختلفی برای بهره مندی از فواید پسماندها وجود دارد که مهم ترین آن تفکیک از مبدأ است تا زباله های خشک از همان ابتدا از زباله های تر و سمی جدا گردد و قادر به بازیافت از آن باشیم.

وی در مورد شیوه دفع زباله نیز مطرح نمود: این شیوه باعث آلودگی آب و خاک می گردد مخصوصاً اگر منابع آب در نزدیکی محل دفع پسماندها باشد، شیرآبه ها منابع آب را نیز آلوده می نماید.

پلاستیک ها مهم ترین معضل برای دفع پسماند

مدیر دفتر اقتصاد و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست بعلاوه در مورد سوزاندن زباله ها به عنوان یکی دیگر از راه های دفع زباله نیز اظهار کرد: برای انجام این اقدام باید دور از نقاط شهری نسبت به آن اقدام نمایند.

جواهریان در این خصوص اضافه نمود: با استفاده از تکنولوژی های بالا می توان از کارخانه های زباله سوزی تنها آب با بخارآب حاصل کرد که آلودگی چندانی نیز نخواهد داشت.

وی بعلاوه در مورد زباله های تر نیز مطرح نمود: زباله های تر باید حتی الامکان به کمپوست تبدیل گردد و موادی مانند کاغذ و مقوا نیز به چرخه مالی بازگردند چراکه باید به پسماندها به عنوان سرمایه مالی نگاه کرد.

مدیر دفتر اقتصاد و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه پلاستیک ها مهم ترین معضل برای دفع پسماند هستند، گفت: 300 تا 500 سال طول می کشد تا پلاستیک ها به طبیعت بازگردند. این در حالی است که ما روزانه تنها چهار میلیون کیسه فریزر در مدارس استفاده می کنیم درحالی که می توانیم موادی مانند پاکت های کاغذی که با چوب های مصنوعی و بازیافت فراوری می گردد را جایگزین کنیم، اما در مصرف پسماند باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که علاوه بر تخریب طبیعت، چشم انداز بدی ایجاد می گردد.

منیع: ایسنا

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ ماریانا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "پسماند زباله ها، 1.5 برابر ظرفیت کره زمین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسماند زباله ها، 1.5 برابر ظرفیت کره زمین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید