پیشنهاد ابتکاری چین در نشست مجازی سران گروه 20

به گزارش وبلاگ ماریانا، رئیس جمهور چین در سخنان خود تجربیات و دستاوردهای چین را در مهار کروناویروس تشریح و از کمکهای اعضای جامعه جهانی به چین تشکر و پیشنهادها و نظرات خود را درباره همکاری بین المللی برای مهار کروناویروس و تثبیت اقتصاد جهانی اعلام کرد.

پیشنهاد ابتکاری چین در نشست مجازی سران گروه 20

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ماریانا به نقل از رادیو بین المللی چین، در حال حاضر، برای پیروزی در این نبرد سراسری بشر با همه گیری بیماری واگیردار، آنچه جامعه جهانی نیاز بیشتری دارد، تقویت اطمینان، همبستگی و همکاری است. این ابتکار شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست ویژه سران گروه 20 برای مقابله با شیوع بیماری کروناویروس بود.

این نشست که شامگاه 7 فروردین در مقطع حساس مهار کروناویروس، با حضور سران مهمترین جوامع مالی جهان و سازمانهای بین المللی به صورت ویدئویی برگزار شد، فقط یک هدف داشت: هماهنگ کردن سیاستها و اقدامات کشورها به منظور مقابله مشترک با همه گیری بیماری واگیر کنونی و تثبیت اقتصاد جهانی.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سخنان خود در این نشست تجربیات و دستاوردهای چین را در مهار کروناویروس تشریح و از کمکهای اعضای جامعه جهانی به چین تشکر و پیشنهادها و نظرات خود را درباره همکاری بین المللی برای مهار کروناویروس و تثبیت اقتصاد جهانی بیان کرد.

رویدادهای تاریخی شباهت زیادی به یکدیگر دارد. در سال 2008 در پی سونامی مالی در جهان، سران اعضای گروه 20 در واشنگتن گرد هم آمده و پیرامون موضوعات متعددی مانند پیشگیری از گسترش بحران مالی به توافقات فراوانی رسیدند. همان سال چین رشته سیاستهایی به منظور تحریک اقتصاد به اجرا گذاشت و خود نیز به لوکوموتیو اقتصاد جهان تبدیل شد و اقتصاد جهان را از زیر سایه بحران مالی بیرون کشید.

12 سال پس از آن، جهان بار دیگر با یک بحران سراسری یعنی شیوع بیماری کروناویروس 2019 روبرو شده است. گروه بیست به این رویداد نیز واکنش اضطراری نشان داده است. جامعه جهانی امیدوار است چین بار دیگر در برخورد با بحران بهداشت عمومی کنونی نقش هدایت کننده ایفا کند.

در حال حاضر، بسیاری کشورها دچار شیوع انفجاری کروناویروس شدند. تا ساعت 1 جمعه به وقت پکن، 199 کشور و منطقه جهان موارد ابتلاء به کروناویروس را در قلمرو خود گزارش کرده اند و آمار مبتلایان در جهان از 465 هزار نفر و آمار مرگ و میر ناشی از بیماری از 21 هزار نفر فراتر رفته است. برخی کشورها که در مهار بیماری در شرایط بهتری قرار گرفته اند، بار دیگر با خطر گسترش شیوع بیماری ناشی از مبتلایان ورودی روبرو شده اند. با توجه به این نکته، بی شک، پیشگیری سریعتر از شیوع بیماری، مبرمترین کار کنونی جهان است.

از سوی دیگر، شیوع کروناویروس به اقتصاد اعضای گروه 20 و اقتصاد جهانی لطمه سنگینی زده است. رئیس سازمان صندوق بین المللی چین هشدار داده بود اقتصاد جهانی امسال رشد منفی خواهد داشت و رکود اقتصاد حتی وخیمتر از سال 2008 خواهد بود.

رئیس جمهور چین در مورد احیای اقتصاد جهانی در نشست ویژه سران گروه بیست برای مقابله با کروناویروس از کشورها خواست برای کاهش تضادها میان سیاستهای کلان کشورها، کاهش نرخ مالیات و عوارض، از بین بردن موانع تجاری، روان سازی کانالهای تجاری و تضمین ثبات زنجیره تامین جهانی همکاری کنند. او همچنین تاکید کرد چین بر اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، کاهش محدودیتهای دسترسی سرمایه گذاران خارجی به بازار چین، بهسازی محیط کسب و کار، افزایش واردات و سرمایه گذاری ها در خارج از کشور پایبند خواهد بود. این تعهد چین برای تثبیت اقتصاد جهان و نشانه مسؤولیت پذیری چین به عنوان کشوری بزرگ در جهان به شمار می آید.

ویروس دشمن همه بشر است و هیچ کدام از کشورها نمی تواند خود را از تاثیرات آن معاف بپندارد. کشورها در این مقطع باید همبسته و همکار باشند نه اینکه به خاطر منافع خود به سیاهنمایی دیگران سرگرم شوند یا با طرح توطئه های احتمالی زشت و مخفیانه برای آسیب رساندن به دیگران تلاش کنند. همانطور که برخی شخصیتها بیان کرده اند، اجرای مفهوم جامعه بشری با سرنوشت مشترک که چین مطرح کرده است، نسبت به هر دورانی در گذشته باارزشتر و فوریتر است.

گروه 20 به عنوان کننده جوامع مالی پیشرفته و نوظهور جهان، باید در مقطع حساس کنونی توان رهبری و تصمیمگیری از خود نشان دهد و توافقات نشست ویژه سران گروه برای مقابله با کروناویروس را برای استفاده از دومین پنجره زمانی مهار بیماری و غلبه نهایی بر بیماری به اجرا بگذارد.

اعضای گروه بیست باید هرچه زودتر اقدامات خود را آغاز کننند!

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "پیشنهاد ابتکاری چین در نشست مجازی سران گروه 20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ابتکاری چین در نشست مجازی سران گروه 20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید