تکلیف ساخت سریال ها در اوج کرونا چیست؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، در روزهایی که ویروس کرونا بیش از پیش در کشور رخنه کرده و هر روز بر تعداد قربانیانش می افزاید، عده ای ناچار به کار کردن هستند و عده ای هم به طور کامل کار و کاسبی را تعطیل کرده اند. در این میان تولیدات تلویزیونی همچون گذشته به کار خود ادامه می دهند.

تکلیف ساخت سریال ها در اوج کرونا چیست؟

به گزارش وبلاگ ماریانا، مدتی است که اخبار بیماری بازیگران در فضای مجازی منتشر می شود و البته برخی هم به توصیه سازندگان، کرونایی شدنشان را پنهان می کنند.

حفظ سلامتی هنرمندان و عوامل پروژه ها از یک سو و خالی نماندن آنتن پخش و تولید محتوا برای مخاطبی که در خانه مانده از سویی دیگر، مساله ای است که حل آن خود تولیدکنندگان و بازیگران را هم گیج نموده است. از طرفی سیاست یک بام و دو هوای وزارت بهداشت درباره تولید یا معلق کردن پروژه ها هم بر این سردرگمی اضافه نموده است.

علاوه بر این ها، تامین معیشت صدها نفر که در هر پروژه مشغول به کار هستند و اغلب بیمه و منبع درآمد ثانی هم ندارند و تا به امروز حمایتی چشمگیر هم از جانب سازمان های مربوطه از آن ها انجام نشده، موضوع دیگری است که در این روزها بسیار قابل تامل است و ماهیت بی پشتوانه هنرمندان کشورمان را بیش از پیش به رخ می کشد.

تهیه کنندگان سریال های تلویزیونی این روزها بیش از هر کس اصرار به تولید سریع و بی وقفه سریال هایشان دارند؛ آن ها می گویند تا جای ممکن دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نموده اند و تشخیص اینکه آیا بازیگران یا عوامل مبتلا در جریان ساخت سریال آن ها کرونا گرفته اند یا نه غیرممکن است.

آنچه در ادامه می خوانید گفت وگو با سه تن از تهیه کنندگانی است که در دوران کرونا سریال ساخته اند.

هنرمندان ناچار به کار کردن در این شرایطند

سعید سعدی، تهیه کننده سینما و تلویزیون که فصل چهارم از سریال بچه مهندس را برای رمضان آماده می کند، درباره تجربه خود از تولید پروژه های مختلف در زمان شیوع کرونا با بیان اینکه افراد نیاز به تامین معاش دارند، اظهار کرد: با رعایت دستورالعمل ها با مسئله ای روبرو نشدیم. به هر حال عوامل قرارداد دارند و نمی توان به آنها گفت از دستمزد خبری نیست و کار به تعویق افتاده تا زمانی که کرونا از بین برود.

تهیه کننده سریال نجلا در ادامه بیان نمود: نمی توان تصمیم غیرکارشناسانه گرفت چون تعداد زیادی پروژه در دست تولید است و حتی با کمترین افراد هم اگر تولید انجام نشود، بیکاری گسترده ای را در صنوف مختلف باعث می شود. حق و حقوق این افراد را کجا تامین می کند. مثل بسیاری از مشاغل و حرفه های دیگر که افراد ناچار به کار کردن در این شرایطند، عوامل ساخت سریال ها هم بر اساس اختیار و شرایط ویژه خودشان، حضور در پروژه ها را انتخاب می کنند و هیچ اجباری وجود ندارد.

تهیه کننده گشت ویژه شرح داد: تنها اتفاقی که می تواند بیفتد رعایت کامل پروتکل ها و اقدامات بهداشتی است تا خدایی ننموده کسی در زمان کار مبتلا نشود و اگر کسی هم بیمار بود خیلی زود تشخیص داده شود تا بیماری گسترش پیدا نکند. به نظرم توقف تولید عملی نیست اما ما به هر حال تابع دستورات سازمان صداوسیما هستیم.

سعدی در انتها یادآور شد: سریال نجلا طبق چارچوب ها همین تازگی تولید و پخشش به اتمام رسیده و خوشبختانه کسی حین تولید مبتلا نشد با وجود اینکه حدود 150 نفر به صورت گردشی در پروژه حضور داشتند.

8 ـ 9 نفر از عوامل سریال کرونا گرفتند اما ویروس پخش نشد

بهروز مفید ـ تهیه کننده بیگانه ای با من است ـ از تیرماه سال گذشته تا اوایل آبان مشغول تهیه این پروژه تلویزیونی بود که قرار است از شبکه دو سیما روانه آنتن شود.

مفید درباره ابتلای عوامل این پروژه به ویروس کرونا شرح داد: در حین تولید این سریال خوشبختانه کمترین مشکل را پیدا کردیم، با وجودی که تعداد بازیگران این پروژه هم زیاد بودند و طی ساخته شدن این سریال ما با این بیماری دست به گریبان بودیم اما با رعایت پروتکل ها توانستیم از این شرایط عبور کنیم.

او در ادامه گفت: البته در پلان های آپارتمانی و داخلی فاصله اجتماعی خیلی نمی توانست رعایت شود اما زدن ماسک، انجام تست های روزانه مثل تب سنجی و سنجش اکسیژن، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ... به صورت کامل انجام می شد.

تهیه کننده سریال محکومین بیان نمود: حدود 8 ـ 9 نفر از حدود 200 نفر که به صورت گردشی با ما کار می کردند طی این مدت دچار کرونا شدند. اینکه بخواهیم تفکیک کنیم این ابتلا از افراد داخل پروژه بوده یا از راه های دیگر عملی نیست به این دلیل که بعدازظهر کار انتها می یافت و عوامل به خانه برمی گشتند و برنامه شخصی خودشان را داشتند اما به جز 3 نفر که خارج از کار هم با هم بودند و با هم مبتلا شدند بقیه طی زمان های مختلف مبتلا شدند و چون دستورالعمل ها رعایت می شد خیلی زود متوجه بیماری شده و ویروس در میان سایر عوامل پخش نشد و گسترش نیافت.

او با بیان اینکه هیچ یک از بازیگران یا عوامل اصلی مبتلا نشدند، شرح داد: اما به هر حال کدام حرفه هست که با این شرایط، ریسک ابتلا و خطر نداشته باشد؟ به نظرم با توجه به این حجم کاری که انجام دادیم این بیماری خیلی در فرایند کاری و سلامتی عوامل تاثیرگذار نبود و مشکل حادی ما را اذیت نکرد.

تهیه کننده هشت و نیم دقیقه در ادامه اعلام نمود: بسیاری از حرفه ها و مشاغل در مقیاس گسترده نیاز به فعالیت دارند و واقعیت این است که تفکیک به این راحتی امکان پذیر نیست. تعطیل شدن هم تا کی؟ بیگانه ای با من است یک تجربه بود چون هم پلان های داخلی و هم خارجی داشت و تعداد کمی هم مبتلا شدند. در بهترین حالت از 200 نفر حتی اگر در این پروژه هم مشغول به کار نبودند، امکان ابتلای 8، 9 نفر وجود داشت.

او افزود: ضمن اینکه اگر خواسته باشیم منطقی نگاه کنیم تعطیلی تولیدات تلویزیونی برای مدت طولانی عملا انجام ناپذیر است؛ حداقل من به عنوان تهیه کننده راهی به ذهنم نمی رسد. فقط تا جایی که توانسته ایم غیر از فاصله اجتماعی که در برخی موارد امکان پذیر نیست بقیه دستورالعمل ها را به صورت کامل رعایت نموده ایم و حتی در پذیرایی هم مراقبت های لازم انجام می شد.

باید وسیله سرگرمی و آموزش افراد را در خانه فراهم کنیم

علی اکبر تحویلیان ـ تهیه کننده سریال از سرنوشت ـ که در حال حاضر از شبکه دو سیما پخش می شود، درباره ابتلای عوامل این پروژه تلویزیونی به کرونا گفت: هر چند این پروژه بهمن ماه انتها یافت اما از حدود 50 ـ 60 نفری که مشغول به کار بودند در آن زمان خوشبختانه کسی مبتلا به کرونا نشد.

او با اعلام اینکه سریال دیگری در دست تولید دارد، بیان نمود: به نظر من نمی توان به تعطیلی کامل پروژه ها فکر کرد و باید کارمان را بکنیم. به هر حال خوراک فرهنگی باید تامین شود. نمی شود به همه گفت بیرون نیایید و از آن طرف هم برنامه ریزی مشخصی برای سپری کردن اوقات افراد خانه نشین نداشته باشیم.

تهیه کننده از یادها رفته در ادامه شرح داد: باید وسیله سرگرم شدن و آموزش افراد را در خانه فراهم کنیم. همان طور که تیم های پزشکی نمی توانند در خانه بمانند، تیم های فرهنگی هم که باید خوراک فرهنگی مردم را تامین کنند، نمی توان در خانه نگه داشت.

تحویلیان در انتها شرح داد: حتی مشاغلی که این روزها در صف مقدم قرار دارند و بیشتر خسته می شوند مثل کادر درمانی هم زمانی که برای استراحت به خانه می آیند شاید با دیدن تولیدات تلویزیونی مثل برخی سریال ها یا برنامه های مفرح کمی از خستگی شان برطرف شود. به هر حال ما جزو مشاغل خاص هستیم که باید برای مردم کار کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تکلیف ساخت سریال ها در اوج کرونا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف ساخت سریال ها در اوج کرونا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید