8 خاصیت مهم خار مریم و عوارض احتمالی آن

به گزارش وبلاگ ماریانا، خار مریم، گیاهی خاردار با گلبرگ های بنفشی است که رگه های سفید دارند. مواد فعال در خار مریم، گروهی از ترکیبات گیاهی موسوم به سیلیمارین هستند. از عصاره خار مریم برای درمان خانگی مسائل مختلفی استفاده می گردد. در این عصاره حدود 65 تا 80 درصد سیلیمارین وجود دارد. این ماده دارای خواص ضدالتهابی، ضدویروسی و آنتی اکسیدانی است. به طور سنتی هم از خواص خار مریم برای درمان اختلالات کیسه صفرا و کبد، افزایش شیر مادر، جلوگیری و درمان سرطان و مراقبت از کبد در مقابل زهر نیش مار، الکل و سموم محیطی دیگر استفاده می شده است.

8 خاصیت مهم خار مریم و عوارض احتمالی آن

1. خواص خار مریم برای محافظت از کبد

یکی از دلایل معروفیت گیاه خار مریم، محافظت آن از کبد است. از این گیاه به عنوان درمان مکمل بیماری هایی مانند کبد چربالکلی، کبد چرب غیرالکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد استفاده می گردد. خار مریم از کبد در برابر سمومی مانند آماتوکسین یعنی ماده ای که از قارچ سمی وارد بدن می گردد هم حفاظت می نماید. اگر سم این قارچ در معده هضم گردد، خطر مرگ به وجود خواهد آمد. پژوهش ها نشان می دهد، مصرف مکمل های خار مریم برای بیمارانی که مسائل و اختلالات کبدی داشته اند، موجب بهبود شده است. مصرف این گیاه از تخریب کبد و التهاب آن می کاهد.

هنوز باید تحقیقات بیشتری درباره شیوه اثرگذاری مثبت خار مریم بر کبد انجام گردد اما به نظر می رسد که این گیاه باعث کاهش تخریب کبد می گردد. زمانی که کبد به سوخت وساز مواد سمی می پردازد، رادیکال های آزادی در بدن فراوری می شوند که کبد را تخریب می نمایند. نتیجه پژوهشی هم حاکی از آن است که خواص خار مریم به افزایش امید به زندگی در افرادی می انجامد که بر اثر ابتلا به کبد چرب الکلی به سیروز کبدی دچار شده اند.

البته به تحقیقات بیشتری درباره خواص خار مریم احتیاج است. چون فعلا نتایج پژوهش ها درباره مقدار اثرگذاری بر کبد فرق دارد و هنوز نمی توان به آنها اعتماد کامل داشت. در واقع با تحقیقات بیشتر باید از مقدار و مدت مناسب مصرف خار مریم آگاه شد. با وجود مصرف گسترده خار مریم به عنوان درمانی تکمیلی در برطرف مسائل کبدی، همچنان نمی توان آن را به طور قطع در کاهش علائم و بیماری های کبد مؤثر دانست. این اثرگذاری زمانی که فرد سبک زندگی سالمی نداشته باشد هم کمتر خود را نشان خواهد داد.

2. جلوگیری از مسائل مغزی وابسته به کهولت سنبالغ بر دوهزار سال است که از خواص خار مریم برای درمان بیماری های مرتبط با مغز مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده می گردد. وجود آنتی اکسیدان و مواد ضدالتهاب موجود در خار مریم به عنوان یک محافظ عصبی می تواند از اُفت عملکرد مغزی با افزایش سن، جلوگیری کند. در تحقیقاتی که در آزمایشگاه ها و روی حیوانات انجام می گردد، سیلیمارین موجود در خار مریم توانسته از تخریب سلول های مغزی به خاطر استرس اکسیداتیو کم کند. ممانعت از تخریب سلول ها باعث مبارزه با کاهش توانمندی مغزی می گردد.

پژوهش های دیگر هم نشان داده اند که خواص خار مریم در کاهش شمار پلاک های آمیلوئیدی در مغز حیوانات مبتلا به آلزایمر مفید بوده است. پلاک های آمیلوئیدی، شاخه های چسبناکی از پروتئین آمیلو ئید است که با افزایش سن می توانند میان سلول های عصبی قرار بگیرند. تعداد پلاک های آمیلوئیدی در مغز افراد مبتلا به آلزایمر بسیار زیاد می گردد. ظاهرا خار مریم می تواند روی کاهش این پلاک ها اثرگذار باشد.

البته ناگفته نماند که درباره اثرات خار مریم، روی انسان های مبتلا به پارکینسون، زوال عقل و آلزایمر هیچ پژوهش علمی صورت نگرفته است. معین نیست که خار شتر برای برطرف موانع مغزی به درستی و کاملا در بدن جذب می گردد یا خیر. ضمن اینکه هنوز کسی نمی داند، مقدار دوز مناسب مصرف این ماده برای اثرگذاری مثبت چقدر است.

3. خواص خار مریم برای حفاظت از استخوان هاپوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوان ها رو به زوال می فرایند. این مشکل معمولا در طول زمان و به تدریج ایجاد و باعث می گردد تا استخوان ها، شنماینده و ضعیف شده و حتی با کوچک ترین ضربات و فشارها به سادگی بشنمایند. در تحقیقات آزمایشگاهی و پژوهش هایی که روی حیوانات اجرا شده، معین شده که مصرف خار مریم به تحریک فراوری مواد معدنی در استخوان ها یاری می نماید و از استخوان های بدن در برابر ضعیف شدن و زوال، محافظت می نماید. محققان معتقدند که احتمالا می توان از خواص خار مریم برای جلوگیری یا درمان پوکی استخوان در زنان یائسه بهره برد. البته این موضوع هم روی انسان ها آزمایش نشده و احتیاجمند آنالیز و مطالعه بیشتری است.

4. ایجاد بهبود در فرایند درمان سرطانگفته می گردد که سیلیمارین موجود در خار مریم دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل در درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید واقع می گردد. تحقیقاتی که روی حیوانات صورت گرفته، نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند از اثرات جانبی درمان های سرطان بکاهد. در برخی موارد، مصرف خار مریم اثرات جانبی شیمی درمانی را در درمان برخی از انواع سرطانکاهش می دهد و حتی باعث تخریب سلول های سرطان زا هم می گردد.

البته مطالعات درباره اثرات مصرف خار مریم روی انسان ها محدود است و هنوز به آنالیز های بیشتری درباره تأثیرات بالینی این ماده روی افراد مختلف احتیاج است. شاید دلیل کمبود مشاهدات در این زمینه ناتوانی انسان ها در جذب کافی این ماده برای مشاهده اثرات پزشکی است. در هر حال، پژوهش های بیشتری در این زمینه ضروری است.

5. افزایش فراوری شیر مادریکی دیگر از خواص خار مریم در افزایش مقدار شیر مادران شیرده است. به نظر می رسد که این گیاه می تواند موجب افزایش هورمون فراوری شیر یعنی پرولاکتین گردد. داده های چندانی در این باره در دست نیست، اما پژوهشی نه چندان وسیع و تصادفی نشان داده که در دو گروه از مادران شیردهی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، مقدار شیر مادرانی که روزانه 420 میلی گرم سیلیمارین مصرف نموده بودند، نسبت به مادرانی که دارونما استفاده نموده بودند، حدود 64 درصد افزایش داشته است. البته تنها پژوهش علمی درباره اثرات مثبت خار مریم در زمینه فراوری شیر بیشتر همین مورد بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

6. یاری به برطرف آکنه پوستیآکنه همان جوش های ناخوشایندی است که به خاطر نوعی التهاب پوستی مزمن ایجاد می گردد. آکنه می تواند روی زیبایی ظاهری اثرات منفی بگذارد و درد و نگرانی برای فرد ایجاد کند. گفته می گردد که تخریب اکسیداتیو، عامل ایجاد آکنه در بدن است و خار مریم با وجود داشتن خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود می تواند مکملی مناسب برای مبتلایان به آکنه باشد. پژوهشی در این باره نشان می دهد، مصرف روزانه 210 میلی گرم سیملارین به مدت هشت هفته، 53 درصد از زخم های ناشی از آکنه را کاهش می دهد. برای تأیید این خاصیت خار مریم هم احتیاج به پژوهش های بیشتری وجود دارد. به طور کلی، ویژگی ضدالتهابی خار مریم در مسائل التهابی، مفید واقع می گردد. مثلا درمان آسم با این گیاه هم به نظر منطقی می رسد.

7. کاهش سطح قند مبتلایان به دیابتمصرف مکمل های خار مریم به عنوان درمان جانبی و تکمیلی در کنار روش های درمانی دیابت نوع دوم هم مفید است. به نظر می رسد، یکی از ترکیبات موجود در خار مریم مشابه داروهایی عمل می نماید که برای درمان دیابت نوع دوم به کار می فرایند. این ماده موجب بهبود حساسیت انسولینی می گردد و کلسترول و قند خون را پایین می آورد. پژوهشی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته، نشان می دهد، افرادی که به طور منظم سیلیمارین مصرف می نمایند، شاهد کاهش HbA1c و سطح قند خون ناشتای خود هستند. HbA1c هم معیاری برای کنترل قند خون است. علاوه بر اینها، خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خار مریم باعث کاهش خطرات و عوارض جانبی دیابت مانند ابتلا به بیماری های کلیوی می گردد. البته باز هم گفتنی است که تحقیقات صورت گرفته کیفیت مطلوبی ندارند و احتیاج به آنالیز های بیشتر در زمینه معین اثرات مفید خواص خار مریم وجود دارد.

8. یاری به کاهش وزندر سال 2016، تحقیقی روی موش ها انجام شد. در این پژوهش معین شد، مصرف سیلیمارین برای موش هایی که تحت رژیم چاق نماینده قرار داشتند باعث کاهش وزن بوده است. به همین دلیل به نظر می رسد که مصرف خار مریم می تواند موجب کاهش وزن گردد. البته این ادعا احتیاج به تحقیق و آنالیز های بیشتری دارد.

عوارض خار مریماگر خار مریم را به شکل خوراکی مصرف کنید، مسئله ای به وجود نمی آید. در پژوهش هایی که افراد در طولانی مدت، دوز بالایی از این گیاه را مصرف نموده بودند، هیچ گونه عوارض جانبی خاصی به وجود نیامده بود. اگر هم مصرف خار مریم عوارضی داشته باشد، بیشتر در ناحیه روده ها و به صورت اسهال، حالت تهوع یا نفخ شکم خود را نشان می دهد.

در هر حال برخی از افراد با شرایط خاص باید در مصرف خار مریم احتیاط نمایند:

-زنان باردار: اطلاعاتی درباره اثرات مصرف خار مریم برای زنان باردار وجود ندارد؛ پس احتیاط در مصرف آن شرط عقل است.

-افراد دچار حساسیت گیاهی: مصرف خار مریم می تواند برای کسانی که به گیاهان خانواده کاسنی حساسیت دارند، مسائلی ایجاد کند.

-افراد مبتلا به دیابت: خاصیت کاهش قند خون خار مریم می تواند موجب افت قند خون شدید افراد مبتلا به دیابت گردد.

-افراد با شرایط خاص: خار مریم دارای خواص استروژنی است؛ پس امکان دارد شرایط بیماری های حساس به هورمون مانند سرطان سینه را وخیم تر کند.

در آخرخواص خار مریم طوری است که می توان از آن به عنوان مکملی برای درمانی جانبی استفاده کرد. مثلا می توان از آن برای درمان بیماری های کبدی، سرطان و دیابت استفاده کرد. البته پژوهش های صورت گرفته در این زمینه محدود بوده و به تحقیقات جدی تر و گسترده تری احتیاج است.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "8 خاصیت مهم خار مریم و عوارض احتمالی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خاصیت مهم خار مریم و عوارض احتمالی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید